Lizzieonline ..

Direktlänk till inlägg 10 januari 2010

Resumé ...

Av Lizzie - 10 januari 2010 13:45

från året som va rätt mycke på " sne " ... ( med diverse bakslag för både matte och mej ..    ) fast redan i januari fastnade jag när jag skulle kolla vilket datumet var när Springerklubben hade arrangerat en " träff " med Ultunas sjukgymnast ( för hundar alltså ) eftersom det var första datumet för " bakslag " ( = vattensvans för min del ...    ) och ämnet för kvällen var balans, koordination och stabilitetsträning !!


Att jag fastnade beror helt enkelt på att jag i det inlägget hänvisade till att jag själv skrivit om samma ämne tidigare i den numera nerlagda " gamla bloggen " ..   !

Inte för att jag tror att så många skulle varken titta ett år tillbaka ( 15 januar 2009 ) i min blogg eller iofs leta sig tillbaka till det avsnitt jag hänvisade till heller ...  men eftersom jag själv inte kom ihåg vad jag hade skrivt tidigare om samma ämne, så blev jag  nyfiken och letade reda på det ursprungliga inlägget, vilket jag alltså "saxar" jag in, åsså återkommer jag lite senare med resumén över året som gått !


Balans, koordination och stabilitetsträning ... ( från 25 sept 2008 )


är vad ett av kapitlen handlar om i en ny bok, som både heter och handlar om just det jag ofta " blir utsatt för " ;  nämligen fysträning för hund !!


Inte minst den senaste förlängda veckändan ( som ju tillbringades uppe i mitt kära Grönklitt ) ägnades ju mycket av tiden just åt konditionshöjande träning för min del, och därför var det ju lite lajbans att just den boken ( Står visst på mattes önskelista .. ) recenserades i det senaste numret av Apportören, som låg och väntade hemma i brevlådan ..   !


Det gäller ju lixom att ha tungan ( som innan passen var slut hade blivit rätt så lång ..  = Hängde som en oknuten slips .. *s* ) rätt i munnen, om man skulle fixa att både vara lätt på tassen och ta sig fram snabbt bland tuvorna och riset i " myrkanterna " utan att sas stå på de rätt så långa Spanielöronen ...  , vilket inte alltid tillhör det lättaste, men nu hör det till saken, att är det nåt jag tränats på ända sen valptiden, så är det att leva upp till min farfars riktiga namn ( Trollängens Cross Country ) även om jag iofs länge hade missförstått det här med begreppet Fågelhund, vilket jag tolkade som att jag själv kunde flyga ..  , så en och eller annan kraschlandning blev det väl ..   innan jag var tvungen att inse att så inte var fallet ..   !!


Det är för övrigt en till bok, som fattas i mitt bibliotek, och den heter Hundmassage och streching, och är skriven av Jörn Oleby, som  i samma nummer av tidningen skrivit en artikel om det av många hundägare ibland bortglömda " momentet " som kallas uppvärmning,  och som ju är oerhört viktigt för att minimera skaderisker !


Eftersom författaren även hade en liten praktiskt checklista för just uppvärmning, så föreslog jag att Minos matte Marie och min matte skulle testa det i går innan våran träning vid klubben .. , men jag kan ju säga att det gick så där ...  !


Först skulle mattarna gå sakta med oss i koppel, för att sedan efter en liten stund försiktigt öka tempot ! Skulle räcka med 2 - 3 minuter ..  ( och redan där uppstod ju problem, för varken Minos eller jag var väl så där jätteduktiga på skritt med lösa tyglar ..   eller slakt hållna koppel ..  ) och därefter skulle det travas i 2 - 3 minuter, och då tyckte jag nog att mattarna skötte sig riktigt skapligt ... , men sen skulle dom galoppera i ca en minut ...   och det var väl ingen direkt passande " gångart " för varken min eller Minos matte ..  , men nästa punkt kan jag iaf bocka av och konstatera att den fixade vi fyrfota suveränt bra, för den punkten löd så här : Låt hunden göra några korta explosiva rörelser ...   !!!!!!


Därefter skulle det succesivt trappas ner till travtakt igen för som avslutning återgå till att just gå ...  ! ( Slut på" saxningen " alltså )


Det var ju för övrigt meningen att jag skulle få ha den här nya bloggen helt för mej själv mot att matte skulle få ärva den gamla numera nedlagda bloggen, så dessvärre är jag ju tvungen att ibland " låna ut " den numera enda bloggen till henne  ..   ! ( Lite under protest förstås *s* !!! )




Hej hopp !!  

// Lizzie

  




PS Så här såg det förresten ut när jag kollade hemma på " skärmen " om jag hade bra balans i mitt klövjande ..   som var en av januari månads "fysaktiviteter" fast rörliga bilder kan jag bara få ut på U-Tube, och det fixar jag inte själv ..  utan det fick bli en stillsam bild ..   ! DS

 
 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

10 januari 2010 14:01

Uppvärmning ja, det skulle man behöva pränta in i pannan. Är jag ju inte så bra på vare sig det gäller mig själv eller Wilma. Fast jag brukar börja lite lugnare med något fritt följ och så på senare tid lite slalom mellan benen för att mjuka upp. Det rushiga någonstans i mitten av passet.

Kram

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Marie L

Marie L

10 januari 2010 17:28

Förstår inte riktigt vad du menar Lizzie......??
Tycker vi är jättebra på det galopperande och det exploasiva till skillnad från våra mattar! Varma (uppvärmda) det var vi ju redan, eller hur?

http://www.123minsida.se/minos

 
Brollan Gizmo

Brollan Gizmo

10 januari 2010 19:57

Uppvärmning, nervärming ?? Nu är det väll ändå bara allmänt att hålla värmen som gäller!! ;-) Ser fram emot resumen för du har ju lyckats med den del bedrifter under året. :-))
KRAM brollan

http://lillhuset.blogspot.com

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

11 januari 2010 14:00

Ska man tolka bildspelet i inlägget som att ni ska börja med agility nu?

Visst är det lyxensson med ridhus. Du får fråga Susanne hur hon fick till det. För vad jag har förstått så är det svårt att få till tider, men jag har ju iofs inte försökt :-/

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Mirre

Mirre

11 januari 2010 21:20

Hejsan tackar tackar =D, hmmm det kan jag inte svara på faktiskt. Jag har två hemsido, dreamweaver prog, och de krockar inte.

Haha på tal om hästar, så låter det här som ni imiterar det, skrattt
Kram

http://myflowergirl.blogg.se

 
Helena

Helena

11 januari 2010 22:13

Ja gissa om jag trodde jag gick i sömnen inatt :-)
Ja det där med uppvärming och nedvarvning är ju inte alltid det lättaste på våra små energiknippen .-) Kram

Ps Ja nu har nedräkningen börjat, har ingen muckarkam men funderar på att skaffa nåt liknande :-) Ds

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Basse & Gilda

Basse & Gilda

12 januari 2010 06:01

En resumé ser vi fram emot ;) Alltid spännande att läsa.
Hrm, vet inte hur vår matte skulle klara "provet" gällande den 'praktiska checklistan'.... tål att testas ;)
Nosgnugg, och KRAM från matte

http://www.rottisweb.se

 
Torsten

Torsten

12 januari 2010 08:23

Uppvärmning för nysande mattar....hehehe!
Tror inte att hon skulle fixa nåt av det där, men däremot jag....med mina explosiva rörelser!
Ha en bra tisdag!

http://prinstorsten.blogg.se

 
Ingen bild

Marie med flock

12 januari 2010 17:54

Ojjjj...Visste inte att det var en bonnparkering...Törs jag aldrig tala om för Felicia..haha fniss
Men var står stadsfolket då?

 
Ingen bild

Nessie

13 januari 2010 12:56

Visst kan du väl flyga!! Om humlorna kan så.....puzz Nessie

 
Ingen bild

Marie o Xit

13 januari 2010 20:17

Bra att du kör uppvärmning med din matte Lizzie innan ni ska träna :) Hon kan så lätt sträcka sig eller så annars.... ;)
Explosiva rörelser är ju ingenting för oss två eller hur??? ;)

Stor KRAM från kusin Xit
...... hmmm... matte hälsar att jag ska skicka en kram från henne med... :)

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

14 januari 2010 10:11

Förhoppningsvis ska vi ha ett fast grepp om allt här i tillvaron när vi är klara ;-)

Idag har vi fångat in en spaniel som sprang. Chippen var ute på friartagen. Han ser som sin plikt att göra bebisar med alla tikar som löper i omnejden. Men idag fångade vi upp honom på isen och släpade hem honom. De där drifterna är starka (och slarvig familj tror jag eftersom han lyckas rymma hela tiden?).

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Ingen bild

ESSingarna

14 januari 2010 10:47

Uppvärmning och nedvarvning ligger under posten mattes dåliga samvete. Hon lovar konstant att bli bättre på det. Tur att du och Minos värmer upp era mattar efter konstens alla regler. Något som vi håller hårt på är däremot massagen. Matte har gått en kurs i det och vi gör allt för att hålla hennes kunskaper vid liv.

Kramizar från ESSingarna

 
Mirre

Mirre

14 januari 2010 13:29

Heeej där, hur är det med er i snön?? kramar

http://myflowergirl.blogg.se

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

14 januari 2010 15:25

En liten fråga till dig som haft många hundar.

En granne ringde till mig. Hon har en 13 år gammal hund (faktiskt Springer Spaniel). Han är jättepigg, men nu har de upptäckt en tumör i testikeln. Hon ringde mig för att prata av sig och få råd. Hon vet inte om hon ska operera bort den och riskera en nedsövning eller om hon bara ska låta honom leva den tid han har. Hon var dels lite orolig att han skulle bli loj och personlighetsförändrad för att han kastrerades, vilket jag tror inte spelar någon roll, speciellt inte i hans ålder. Men också just orolig för att söva ner honom, om han klarar det i den åldern. Veterinären tyckte de kunde ta bort cystan.

Jag har inte så mycket erfarenhet, har aldrig haft en hund som blivit nedsövd (förutom Wilmas höftledsröntgen) och opererad. Min förra hund blev bara gammal och det var aldrig någon tvekan när det var dags att ta bort honom.

Jag undrar om hon inte kan vänta någon månad och se om cystan växer eller inte. Gör den inte det så kanske han kan leva med den, den lilla tid han har kvar. Men om den växer så kanske det inte går att operera :-(

Några tankar?

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Siddan

Siddan

14 januari 2010 17:08

Himla bra agility-bana du hittat :) Bara att sitta och vänta på att hindren ska komma. För mattes del vore det bra som totalt snöat in konditionsmässigt. Fast jag ska nog få fart på'na. Det är bara att hitta på nåt hyss.... vilket inte är så svårt för min del, ha, ha...

http://www.pomberlys.se

 
Arras o Aylaflocken

Arras o Aylaflocken

14 januari 2010 17:37

Ja det där med att flyga....... Undrar om det går förståss. Hoppas allt är bra i kylan, idag har vi inte så kallt ute bara minus 2 grader. Hoppas att det inte blir plus ännu bara vi gillar vintern vid havet.

http://www.hoffearras.se

 
Siv/Zeffe & Zooto

Siv/Zeffe & Zooto

14 januari 2010 18:02

Härliga vinterlandskap, tänk om vi fick ha de så här varje vinter! Det där med uppvärmning är nog något vi tyvärr glömmer bort lite till mans, duktiga ni är. Det är verkligen kul att låta killarna dra, speciellt kul är det nog med sparken, har varit ute en tur nu med bägge killarna framför, och då går det undan.
Ha det bäst
Kram

http://web.telia.com/~u46806322/index.html

 
Petra, Bingo & Honey

Petra, Bingo & Honey

15 januari 2010 11:01

Ja du detta är en resa jag sent kommer glömma och tur i oturen att jag i sista sekund lämnade Bingo hemma med son och dottern, för det var nog att ha husses Viper med på denna otroliga resa. Men en sak är säker en eloge till Avis biluthyrning, där kan man snacka service tur det finns snälla människor när man råkar ut för det vi nu gjorde. Ingen lek när bilen pajjar 40 mil hemifrån, nåja jag har världens bästa, snällaste svärfar så det löste sig ju. Så dom gråa hårstråna blev nog det dubbla redan där i Umeå innan vi alls hämtat upp nykomlingen ;o)
Gissa om Bingo är lycklig? Han följer henne vart hon än går, och lägger hon sig för att sova så lägger han sig tätt intill så ja han är överlycklig över denna lilla Honey..

/Petra, Bingo och Honey

http://hpbs.bloggplatsen.se

 
Sinna

Sinna

16 januari 2010 17:21

HAALOOOO i stugan VAR ÄR NI??? Ingen uppis på länge nu. Börjar bli orolig för var syrran tagit vägen ;-)
KRAM Brollan Gizmo

http://lillhuset.blogspot.com

 
Siv/Zeffe & Zooto

Siv/Zeffe & Zooto

16 januari 2010 17:41

Det spelar ingen roll, han tycker inte det är lika kul som Zooto gör, är lite lat i det läget, jag får mana på honom hela tiden , han "svarar" inte på det så bra heller, om husse går före och jag stannar tills han har kommit en bra bit bort, då jäklar kan han dra, men jag kan ju inte ha Janne före jämt och ständigt.
Ha en fortsatt bra helg
Kram

http://web.telia.com/~u46806322/index.html

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lizzie - 20 april 2016 18:30

 är nu efter tre år löst och priset "återfunnet", så alltså lika många år som jag hade erövrat det av Monika Jansson skänkta vandringspriset till Årets Lydnadshund ; lika många år tog det innan jag nu äntligen fått skriva in mej i rullorna.   All...

Av Lizzie - 3 februari 2016 13:09

Jag har ju haft synpunkter på att det bara är lilla Knasan ( Numera även kallad Blondie ;-) vilket då alltså inte beror på hennes hårfärg ...   ) som fått hänga med matte på kuliga saker   ... som tex vet jag att hon återigen ska få vara med på en Ni...

Av Lizzie - 22 januari 2016 19:37

I dag firar Lilla Knasan sin niomånadersdag .... och ska man sammanfatta de sju månader hon tillbringat hos oss, så kan man väl säga att det antagligen finns en anledning till att hon fortfarande inte fått nåt annat "namn" och att det kanske beror på...

Av Lizzie - 21 januari 2016 14:34

antar jag att han den där Kungen av Snö tyckte när han under nyårshelgen lassade ner en himla massa snö och kyla med för den delen ...    I vanlig ordning ville ju jag ha "stenkoll" på läget redan första dan det kommit ner lite mera vitt och ffa my...

Av Lizzie - 20 januari 2016 15:30

 kan man lugnt säga att den lilla Knasan tar sig fram, och eftersom det här med att skriva ikapp mest skulle handla om just hennes intåg i flocken så tar jag väl och bjuder på några rader till om henne då ...    Matte fick ju tidigt en förfrågan om...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards