Lizzieonline ..

Alla inlägg under maj 2013

Av Lizzie - 30 maj 2013 15:00

men attans svårt för en rätt så färgblind Fröken Fräken som jag att bland alla lysande gula blomster urskilja de förhållandevis rätt så minimala röda konerna ( som nu nästan försvinner i det frodiga gräset ) som lixom ska vara "ledtrådar" till både ruta och apporteringsdirigering ...   eller nja, man skickas ju iaf först till en kon ..

 


Tror aldrig någonsin att jag sett så många maskrosor samtidigt som jag gjort i år, men det är väl bara att jobba på ändå ..   !


Som vanligt är det långt mellan mina "uppistillfällen, men sen sist har jag iaf både hunnit med att vara på en himla bra träningsdag för Kenth Svartberg, träna med "vanliga gänget" några gånger ... samt få till ytterligare ett godkänt resultat i Nybörjarrally ..


Men om vi tar det i tur och ordning vet ju inte jag om det var sååå himla smart att dagen före en rallytävling vara på en heldagsträning i elitlydnad ....   !!


 


Vi jobbade iaf på bra hela den dan, och jag tror att både matte och jag var så trötta i mössan den kvällen ..   


Dan efter var vi så iväg på en kvällstävling i rally, och bortsett från att vi lyckades få till hela 13 minuspoäng på en och samma skylt ... *harkl* ( Jaa, den där eländiga backaskylten ...  ) och att matte nog gick för långt ifrån nån skylt och tydligen inte ens klarade av att ta ett riktigt snedsten på diagonalen ...   så fick vi iaf ihop till ett godkänt resultat med kritien :

Underbar kontakt och bra tempo !!

Sen var det ett litet tillägg ... men det tror jag bara var riktat till matte .. Tänk på dina fötter ...   


Nu ska jag bara göra mej packad och klar för att i morgon dra upp till Grönklitt på några dar ..   men innan måste jag nog hjälpa matte att göra rallyläxan, vilket innebär att "vi" ska rita upp en banskiss ... utan att varken krocka med nån av skyltarna och dessutom komma ihåg hur dom ska placeras i förhållande till varandra ...   !!


 


Jaja, avslutar med en bild på Trolla och mej från rallyt på Enköpings BK, och tackar Amber med matte för att hon både tog bilden och höll oss sällskap,  och så satsar vi på att matte kan hålla reda på sina tassar och att jag inte snurrar till det för mycket om cirkus två veckor när det är dax för nästa rally !!

Så håll gärna en tumme för att jag inte ska känna behov att bli "rentvådd" ( = läs DISKAD .. ) igen utan att vi får till det tredje godkända resultat så att jag kan få bli "frisläppt" igen ..   !!

Har´e gott !!

// Lizzie


 


PS Det som stod om bra tempo på rallytävlingen, fick jag även beröm av Kenth för att jag hade bra tempo på momentet inkallning med ställande och läggande ( som alltså ingår i elitlydnaden ) som vi bl a checkade av förra torsdan   ! Nu ska det ju inte vara det tempot på rallylydnaden, men det är ändå skoj att det stod noterat i kritiken !! DS

Av Lizzie - 21 maj 2013 14:59

Det var enda kommentaren på min "kritiklapp" från Nybörjarrallyt i söndags *host* ...   !!


Men, normalt brukar inte jag skylla ifrån mej, men jag kan väl säga att i söndags var matte mer än lovligt klantig, och den här gången var det dessutom så att precis det matte skrev efter genrepet ( Vet inte om vi ska starta på söndag, för genrepet gick riktigt bra ... och genrep ska ju gå käpprät ..  ) tyvärr kom att äga sin riktighet   !!


Halvsyster Yster alias RusaBusa, som det gick jättebra för med 93 poäng och en tredjeplats   ( Stort GRATTIS IGEN !!   ) hade startnummer tre, och jag hade startnummer elva, och eftersom matte skulle fota Anna-Lena och Rusa, så hade hon lämnat mej kvar i bilen, för med sju ekipage emellan skulle det bli precis lagom att både hämta och hinna värma upp mej tills det var dax för vår start ...   !


Jamen tjena ...   Rusa hade nu plötsligt startnummer 4 ( det visste inte matte ... ) och när matte och jag kommer tillbaka så har nummer sju precis startat, nummer åtta går precis in i väntrutan, och och sen ska nummer elva in ...   ! Gissa om det blev liiiiite tajt om man säger sååå ....


Att nummer nio skulle starta sist och att nummer tio inte skulle starta alls ..   det hade min klantiga matte inte observerat ..   tror inte ens att hon hade  sett "inroparen"  ...   !!!!!!!


Matte slänger av vanliga kopplet och tänker bara låta mej värma upp med en åtta mellan sina ben ( innan vi går in i "väntrutan" ..   ) men då ropade ngn att man inte fick ha lös hund ( men jag hade ju inte tänkt rejsa runt på planen om nu ngn hade trott det .. ) ja, så med uppvärmning blev det alltså inget .. och som om inte det räckte tog matte ett retrieverkoppel ( som dessutom hade trasslat till sig ... alltså ska det krångla så ska det ... ) så jag tittade förvånat på matte och undrade vad vi skulle göra nu då ... För tydligen var det inte rally som gällde iaf ...


Kan väl säga att jag kände mej rätt nyväckt   och höll nästan på att krocka med matte i första vändvänsterskylten ..      och då undrade matte vad jag höll på med .. och sen var det min tur att undra vad matte höll på med   för hon bara lixom snabbkikade på nästa skylt och ser i princip helt om vänster .. och tolkar det som en snurrig vänstercirkel ...   och ja, då var vi ju lixom ute och cyklade på banan ... vilket var samma som att där blev jag "rentvådd" ... *host* eller i klartext DISKAD ...   !


Jaja, nya satser nya vinster eller  vad säger man ???

Jo, jag fortsätter så klart att leva på hoppet ..


 






och i kväll ska jag börja på fortsättningskursen i rally, men undrar om inte iaf matte borde gå om nybörjarkursen ??? Eller iaf lära sig att läsa på skyltarna ...   Typ hur svårt kan de va *fniss* !??


På fredag är det dax igen för ett "rally" så enda chansen att jag alls får starta då är väl att röra tlll det riktigt ordentligt på nåt torsdagsgenrep  ...   !!!!

Hej hopp

// Lizzie   



Av Lizzie - 3 maj 2013 20:19

I söndags var det då dax för upp till bevis om jag lärt mej att hålla reda på mej, matte och en massa skyltar i nybörjarklass rallylydnad ..   !


Drygt ett 40-tal fyrbeningar stod på startlistan på UBK ( min hemmaklubb Uppsala BK .. ) och jag var lottad som nr sex i första gruppen.


Banvandringen överlämnade jag med varm tass till matte, för jag menar hålla reda på hur vi ska trassla oss runt bland alla skyltar tycker jag definitivt är hennes uppgift ..   och av mattes min att  döma så hade iaf en av våra "trasselskyltar" kommit med ..   och det till råga på allt elände som första skylt ..   !!

360 grader vänster står det på  skylten, vilket betyder att man ska gå runt i vänstervarv i en cirkel  !  


Med tur fixar jag den utan problem, men med otur kan det bli så att jag uppfattar den som att det ska bli en vändning på stället och därför sätta ner min lilla rumpa i backen som på vanlig lydnad ..   vilket då räknas som fel övning och ger minus 10 poäng ..  och om matte fegar och gör cirkeln lite större ... ja, då blir det förarfel = minus 3 poäng .. och ja, matte vågade inte chansa så vi började på direkten med minus 3 poäng .. mao ingen vidare bra inledning .. och jag som tom lovat matte att jag skulle skärpa mej, åsså fegar matte ur ... Suck !!


 


Nu går vi runt kring en enebärabacke ..   skulle man kanske kunna sjunga till skylten  ovanför, men den heter så här : Sitt, gå runt :

Föraren stannar och hunden sätter sig vid förarens sida.

Föraren går därefter ett varv runt hunden med början runt huvudet.

Föraren ska stanna till vid den sittande hundens sida innan ekipaget tillsammans fortsätter framåt.


Plättlätt skylt om ni frågar mej, för jag menar då börjar det ju dessutom likna nåt  ... Jag får sitta och vila en stund och matte får gå en extra liten runda !


Annars kan jag bara säga att jag ( konstigt nog ..   ) höll mitt löfte och skärpte mej genom hela banan, och tacksamt nog så hade matte memorerat banan så pass bra att inte hon heller gjorde några fadäser, så hyfsat säkra var vi nog på att jag borde klara gränsen för godkänt, ( som ligger på 70 % ) men helt säker kan man ju inte vara förrän resultaten räknats samman ..


Som brukligt på "hundtävlingar" så ropade man upp "placeringarna" bakifrån ... och riktigt spännande började det bli när vi insåg att vi tom var kvar bland de 10 bästa ...   !!! Hur nu det gick till !?!?

 


Helt ofattbart ( med tanke på att jag bara nån vecka innan "dubbeldiskat" matte och mej på den inofficiella avslutningstävlingen på kursen .*host* . ) hade vi inga andra avdrag än de där förargliga tre från ingångsskylten, så slutresultatet blev hela 97 poäng och en delad andraplats   !!

( Matte har visst slarvat bort kritiklappen, men hon tror att det stod så här : Härlig kontakt med glad hund. Bra jobbat ! )

Båda våra träningskompisar Stina & Trolla samt Mette & DidShe klarade oxå godkäntgränsen, så stort GRATTIS till Er   !!


Himla trevligt oxå att äntligen få träffa Kerstin Eriksson som hade med sig kusinerna Spirre och lilla busfröet Pingu, som båda kommer från kennel Rowntree !!

Pingu är jättecharmig och jättebusig, och jag hörde minsann att matte sa nåt ofördelaktigt i stil med att Pingus matte kanske hade velat göra med honom som matte ibland visst hade haft lust att göra med mej då när jag enbart gick under namnet Odågan .. ( Eller Lilla Odågan om jag gjort nåt riktigt bra, vilket iofs visst inte hände så ofta  ...     ) dvs kasta ut mej genom fönstret utan att öppna det först ... !!


Förresten ligger jag fortfarande på plus efter att resultaten från Årets Springer - titlar från LO Gävle-Dala blivit officiella ,,      för  där lyckades jag ju bärga en hel trippel eftersom jag inte bara tog hem Årets Lydnadsspringer utan även Årets Jaktspringer och nog det bästa av allt : Årets Allround-Springer, så man kan väl lugnt säga att år 2012 var ett rätt så lyckat år för mitt vidkommande , eftersom jag ju även för tredje året i rad lyckades  bärga Årets Lydnadsspringer i moderklubben    !! 


Hej hopp !!

 // Lizzie   



PS Tack för att jag fick sno bilderna från din blogg Kerstin !!  DS



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards