Lizzieonline ..

Alla inlägg under maj 2010

Av Lizzie - 30 maj 2010 22:15

Först av allt måste jag ju bara instämma i det ingen verkar fatta; nämligen varför är maj månad så kort ..   ??? Eller snarare vart tog den månaden vägen  ???? Det är ju bara en dag kvar innan det plötsligt blir juni ....   !?!?



Fast det förstås, om jag bara summerar senaste veckan, så har det varit nåt på G vareviga dag ...   för min del alltså :


I måndags kväll tränade åssisen Trolla och jag lite bland rutor och ränder, i tisdags hjälpte jag Pricken ( en pointer ) och Uno ( en Vorstehkille ) med att "rasta" deras duvor, för att senare på kvällen ta en prommis med schäfern Dimma på klubben ( efter att mattarna smort kråset med ytterligare "uppflyttningsfika" ; sist stod ju jag för det och nu var det Trollas tur, och nu på tisdag är det är det visst Hallons tur att bjuda på   eftersom hon fixade en etta i tvåan   ) och nu muttrar matte om att jag måste andas oxå, vilket är samma som nytt stycke har jag förstått ...     ! 


Äh, skulle bara kolla om ni som läser har nån bra lungkapacitet; alltså kan hålla andan ett tag *harkl* !? F´låt .. !


Veckan fortsatte iaf på samma sätt som den började, vilket bl a innebar fältmässig dummisträning med Erk på onsdan, en rejäl "bensträckare" i Lunsen med syrran på torsdan ( som följdes av  från matte sedvanligt morr över medsmugglad skog ...   fast på det örat brukar jag hur som helst inte lyssna ...  ) för att på freda´n ägna mej åt lite mera "momentlik" träning inför ev kommande start i elitlydnaden ...   !





  

Ja, just ja ! Jag hade ju sett fram mot att på lördagen både hinna till Österbybruk för att kika på snyggkusinerna Xit och Luva samt säga grattis till Mamma Selma inför Mors dag ...   för att därefter åka över till Olands BK för att kika på  på agilitytävlingar, som både Kärran och Jennie skulle starta i, men matte tyckte att det räckte med lerinpackningar för den här veckan ...    åsså skyllde hon på att hon inte hittade sina stövlar ...   och det hjälpte inte att jag försökte med det gamla vanliga : Det finns inget dåligt väder osv ...   !!

Veckan avslutades med att vi åkte ut och "såg till" ( = Läs   Bryggseglade ... ) Kartongen som nu ligger påmastad och klar ute i Östhammar, och i brist på bröd tog jag i vanlig ordning limpa, vilket i dag innebar att jag testade mer eller mindre annorlunda "stamp" på Kartongens olika kontaktfält ..   och jag lovar : Det är inte helt plättlätt att både få till snits, fart och stil på samma gång, utan att hamna i drickat alltså *fniss* !!


  


Får jag säga det själv är jag rätt nöjd med sista/senaste modellen av touch down på den något annorlunda targeten ( el kontaktfältet om man så vill )


Jag är ju inte så haj på det här med bedömning i agility, så jag vet inte hur det räknas om man stampar till med baktassarna på kontaktfältet ????? I fall man glömde sätta i de främre extremiteterna menar jag ...   ! Lätt hänt att hoppa över en sån bagatell ...   !   


Hej hopp !!!!!

// Lizzie

 


PS   till Xit, Selma och Luva som alla tre fick ck i går, och Luvan fick tom CERT , så jag skulle tro att både Camilla och Bettan fortfarande svävar på såna där rosa moln ! Grattis säger vi !   DS



Av Lizzie - 23 maj 2010 21:45

Det är ju några som undrat hur jag klarar att konfirmera min odågestatus nu när jag på gott och ont "blivit" med en till titel ..   men lugn bara lugn *ler* !!

Lite konfunderad blev jag förresten häromdan när jag kikade in på avelsdata, för så här står det nu framför mitt namn : LPELIT, SE LCH, SE VCH och inte vet jag hur det där LPELIT hamnade där men tydligen ska det vara så nu !


Jo, redan i tisdags började jag jobba på min odågeimage igen, och om jag får säga det själv, så lyckades jag faktiskt  rätt så  bra *harkl* !


Först fick jag hjälpa till med att "lufta vingarna" på några duvor (  som bor i Jälla hos en kompis till matte ) men  av nån underlig anledning så fick jag lite knäck i lurarna när matte blåste i pipan ..   vilket jag självklart skyller på att matte slarvat med mitt "öronrens "    *host*  och då får hon  väl skylla sig själv  !!

  


Attans retligt förresten att jag inte hann på nån av de där "sparvarna" som antagligen hade smakat fågel om man säger sååå ...   !

Hur som helst är jag inge duktig på vad pippisar heter, (inte "duvan" på bilden heller  ) men jag kan nog kolla med Spexan i Skåne, för hennes matte är proffs på fåglar; både vad dom heter för att inte tala om alla fina foton hon tagit   !!

Samma kväll hade jag tagit med mig  till träningskompisarna på klubben, och eftersom det blev ett par bitar över så tog jag med mej dom hem ..   !!!

Jag hade såklart självklart räknat med att de bitarna tillhörde mej, eftersom det ju var jag som lixom rådde för att det skulle bjudas på tårta ..   men när matte bara skulle låta mej smaka med henne, så passade jag på att sluka hela hennes bit i en enda munsbit   !!!

Som om inte det räckte så passade jag även på att köra med självservering i den på golvet ställda och Ej stängda ryggan ...   för däri fanns nåt nyinköpt GOTT godis, som jag bara hade fått "provsmaka" på klubben, men när matte väl kom på att det lät konstigt ute i hallen, så hade jag redan hunnit knapra i mej så gott som hela påsen .. *fniss* , eller jaa, det som var i påsen förstås   !!

Tyckte nog att matte såg en aaaning tillplattad ut, och apropå tillplattad så höll jag ju på att glömma att berätta att jag iaf fick "leka" lite i agilityhagen samma kväll ..   och jag hade inte glömt bort vare sig däck, balansbom, A-hinder  tunnlar eller vanliga hopphinder heller för den delen under den långa vintern, även om man iofs kan se lite tillplattad ut efter just en platt tunnel   !!

 

Som ytterligare lite grädde överst på "odågemoset" , så har jag även hunnit med att ta en "svängom" i Lunsenskogen med syrran Nessie, och det slår aldrig fel att det är ett himla muttrande på matte och / eller husse att jag ska ge sjutton i att bära hem hela skogen   !!

Jag kan väl säga att den dan försvann väl sista resterna av min "ladylookalike" för den här gången ...   ( eftersom jag hade glömt det där med att "risig" päls inte uppskattas efter förtjänst .. ) men kul hade vi iaf när vi bl a körde "fuskrapport" i ett rasande tempo över stock och sten, och gissa vem som kom först fram iaf till A-stationen, där matte hade parkerat ..   hihi !?

Ja,  även upp till B-stationen med för den delen, men det berodde antagligen på att jag ju i dubbel bemärkelse är rätt så vältrimmad nu  *ler* !!

Bifogar ett litet bildbevis ( inte över stock men väl över sten   ) så  ni ser att det iaf inte behövdes något målfoto, och bilder ljuger ju som bekant inte    !!

    

Hoppas att ni haft en helt (h)underbar helg i både sol, rusk och regn   !!

// Lizzie




PS ! Måste ju såklart berätta att Marie med Alice & Lina först tog en etta i ettan med lilla Lina   och som grädde på moset tog hem DM-titeln i elitklass med Alice  på Bro-Håbo BK nu i helgen !!!  Stort   GRATTISsäger vi !!! DS

Av Lizzie - 16 maj 2010 20:15

skulle man väl kunna säga om gårdagens " rantande runt i den fyrkantiga ringen " i Skokloster och jag inleder bildserien med en bild på mej och morsan Selma, där vi tävlar om vem som har sötaste tungan ...   för attans varmt var nog bara förnamnet !!!


  


Fast nu gick jag ju visserligen händelserna i förväg,  eftersom Kusinen Xit ( som snällt lånade ut sin matte som handler till mej, när det var min tur att bli bedömd " ända ut i tåspetsarna ..   ) mamma Selma, åsså "kusinbarnet" Meija och lilla jag först hade fått våra kritiklappar innan fångarna kunde släppas loss i gröngräset framför slottet i Skokloster.

Både Xit och Selma fick varsitt ck, medan jag fick nöja mej med en slät etta ...    medan kusinen Luva slog till med både ck och "bäst i klassen" av oss närmare 20 "öppna tikar" , som blev bedömda av en engelsk domare, som iaf tyckte att jag både kunde röra mej bra och hade " a fem. head with a fair neck, exc body and ribs and well made bone " ..   och på bilden under kan ni se hur vi såg ut tillsammans Marie och jag ..     !

  

Men vilken supertrevlig dag vi tillbringade tillsammans med "släktingarna " så stort tack för trevligt sällskap till Marie, Push-Anna ( Anna kallas så eftersom hennes andra tik, som är halvsyster till min mamma Selma, just kallas för Push ..   ) åsså "mormor och morfar Sylvi och Lasse,  som alltså äger min mamma Selma, och som vi " delade tält " med under dagen   !!

Om ni känner min matte och Xits Marie rätt, så har ni redan räknat ut att nåt tok ( läs träna nåt *s* ) skulle dom nog hitta på under da´n, och mycket riktigt ...   träna sitt i liten grupp framför slottet och samtidigt passa på att "försöka" lära stackars Meija ( som nyss fyllt fyra månader ... ) hur det momentet  ska utföras .... *harkl* tyckte dom var en strålande idé ...   !  

Fast redan vid starten när Xits och min matte " kopplat loss " så förstod vi att det kanske inte skulle bli en plättlätt uppgift om man säger sååå ...   ,

  

varför jag försökte mej på att tala om för Meija att det brukar " löna sig " om man snällt sitter på sin lilla bak och väntar ...   enligt modell, den som sitter och väntar på nåt gott, väntar aldrig för länge ... *harkl*

men då tyckte nog "liten fröken" att när det började samlas åskådare i form av småknattar på tvåhjulingar, då var väl måttet rågat ...   åsså tog hon sin "Mats ur skolan" och traskade helt sonika iväg ...   !!  

  

Jaja, det var väl inte värre än att Xit och jag fick sköta högvakten

 själva den här gången, och som vi mycket riktigt hade räknat med så blev vi alltså inte lottlösa utan rikligt belönade för vår insats ...   !


Vid det här laget var nog alla rätt så möra, så aningen tilltrasslad kan man väl säga att "koppelhanteringen" blev  på nästa bild ..   men om ni kikar riktigt noga så ser ni nog att Anna inte alls håller mej i snöret, utan att liten Meija bara tagit "skydd" bakom Marie, och hennes lilla nos kan faktiskt skymtas under Maries högra tass ...  !!

Åh ja, den enda som var riktigt "frisläppt" var faktiskt jag ...  trots att solen strålade från en klarblå himmel hela dan ...  !!

  

Hej hopp !!!

// Lizzie        




PS Höll ju nästan på att glömma : Xit stod ( för vilken gång i ordningen ...   ) precis bakom certet, när han placerades som  3:a bästa hane och alltså en hund från cert och championat ...  !!!

Jag snodde nedanstående bild från hans sida, och med tanke på vad domaren skrev om rörelserna ...   ( =  " moved free & very sound " ) så kan jag nästan förstå att det finns " dom " som tycker att Xit och jag på nåt vis påminner om varandra   *host " fast det fattar ju förstås inte jag ...   ! DS


     


PSS, eller nåt ...  Måste tyvärr erkänna att varken jag eller min matte nog inte riktigt " nyktrat till " än efter förra helgens övningar bland dom för mej mer vanliga "kvadraterna" ( läs ruta och dumruta ... ) och vi har fortfarande inte fattat att sååå många skulle höra av sig och framföra grattis, så vi kan bara än en gång säga  Tusen TACK  och hoppas att vi inte missat nån ...   men ska för säkerhets skull kolla en gång till !!

Av Lizzie - 9 maj 2010 17:00

Men jag kanske ska ta den utlovade "rapporten" i rätt ordning, eftersom uppvaktningen så klart kom efter avslutade inrutade övningar, och allra först tackar vi alltså ödmjukast för tumhållning och soldans för dagen började inte alls enligt utlovad prognos !!!


Vi var nu bara fyra tappra fyrbeningar ( En katt bland tre hermeliner .. ) som mötte upp vid Skutskärs BK, (  eftersom framflyttningen av tävlingen tråkigt nog inte passat alla ..  ) och jag kan säga att matte var väldigt glad över att kunna skippa både plan C och B och nu var inställd på att vi iaf skulle kunna köra igenom hela programmet ...   om inte lilla jag skulle vara så ringrostig att det pga en eller annan fadäs skulle övergå i "träningstävling"  förstås .. *harkl* !!

Jag menar det är väl inte  bara mattar som ibland drabbas av ÅNK   även om det så klart mest drabbar dom !


Vi började i vanlig ordning med gruppmomenten, och jag tror nog att mattes puls hade  åkt upp en bra bit under de minutrar, som ( dom hade fått gå och gömma sig nånstans ... )   eller om det var hjärtat som hoppat upp i halsgropen, för liiiite konstig tyckte jag nog att hon såg ut när både sittande och platsliggning var avklarade, och betygen dessutom var tio på båda momenten !!

Antagligen blev det nu extra pirrigt, för då hoppades hon så klart på att jag skulle få till den där förargligt resterande ettan ...   !


  

Vi inledde säsongen på precis samma sätt som i fjol; dvs vi kom alltså  tvåa med en etta i bagaget, men med för oss helt otroliga 292,5 poäng   , vilket om matte fattat rätt, ingen springer någonsin lyckats prestera i elitklass     !


Att sen våra träningskompisar Marie och Alice slog oss med 7 poäng tror jag vi överlever   i synnerhet som det var vi som uttryckligen bad att dom oxå skulle anmäla, och att det sen dessutom var dom som lyckades övertalade oss att åka, ( vilket vi alltså varit rätt tveksamma till ..  )  Tack Marie !!!!


Vi inledde iaf "övningen" med en nia på ff, för att sen slå till med en tia på dumrutan ....   ( hur nu det gick till ... ) fortsatte med en nia på både inkalllningen med ställande och läggande samt den "vanliga" rutan för att sen med "hjälp" av ett dk få en åtta på app.dirigeringen ..  och i rena farten "hoppade jag över" hindret och hämtade med mej metallen för en nia, innan tant eller farbror Storm lite ställde till det ...   !


Vittringen, som brukar vara ett mina paradnummer, var jättesvår i blåsten, så matte började nog nästan känna sig blåst på rätt pinne, när jag var tvungen att nosa av hela raden pinnar ....   innan jag vände tillbaka och levererade in en pinne, och jag såg hur lättad matte var när det faktiskt var den med mitt startnummer på, för nu började hon nog känna att det skulle mycket till innan jag skulle trassla med det sista momentet; nämligen fjärrdirigeringen, som ju oxå brukar tillhöra avdelning "paradnummer"  ...   !

Gissa om vild glädje utbröt  när  det var spaden med siffran 10 som visades upp, varpå matte och jag i vild "krigsdans" avlägsnade oss från planen ...  och även fortsatte krigsdansen med våra supportrar Erkan Perkan med matte Rosan, åsså husse som alltid ställer upp i alla väder ...   !!!



 

Som grädde på det sk kallad moset dök min Gammelmatte upp och överlämnade en jättefin blomstergrupp, en flaska champagne och en hel kasse med godis till lilla jag ..   och på kortet var det hälsningar från  hela Furuviksgänget inkl en stolt och glad uppfödare !  


Det tycker så klart jag var extra skoj att både Ulla och Ando från kennel Rowntree kom och grattade "på plats" och det gör ju inte särskilt ont att jag lyckades med att bli kennelns första "Lydnadssvamp "    , fast liiite knasigt förstås att en liten odågas officiella namn nu kommer att vara  SE VCH SE LCH Rowntree Icelolly, men det är väl smällar man får ta kanske ... *fniss* !


Fast en gång odåga, alltid odåga, så vad jag försöker säga till Gammelmatte på bilden är helt enkelt : Men ge hit min godispåse nån gång då ...   varefter jag ägnade mej åt sk självservering .. Ooooops !


Så den närmaste tiden kommer jag nog mest att ligga på rygg och slå klackarna i taket och med jämna och ojämna mellanrum be matte att servera mera från godiskassen ...    because i´m worth it *fniss* !

  


Stor   KRAM och TACK   för alla grattis som landat över alla möjliga och omöjliga kommunikationsvägar  !!


En extra kram och tack till " staben " ( allra mest Cattis även jag blir lite sur på att matte fjantar och har sig med hennes schäfertik, som kommer från den kennel som matte byggde sin uppfödning på ) på Skutskärs BK,  som alltid ordnar sååå trevliga och proffsigt utförda tävlingar, vilket nu möjliggjorde att mattes "dream came true" = att jag på just den plats där matte och husse träffade mej för första gången ( Då Kennel Rowntree hade hyrt klubben för en aktivitetsdag ) och i den klubb, som matte och husse för typ hundra år sedan varit medlemmar i, få lägga till titeln Svensk Lydnadschampion till mitt odågenamn ...    !!!


Hej hopp !


// Lizzie

 

PS Var ju bara tvungen att saxa in senaste resultatet från kvallistan inför 2011 års SM ( där nu dryga 50 stycken kvalat in )  för det lär ju inte vara så länge vi ligger kvar på den platsen ...    ... DS  


12

ROWNTREE ICE LOLLY
Engelsk springer spaniel

BIRGITTA ANDÉN
Uppsala BK

292.50

0.00

0.00

97.50


Av Lizzie - 7 maj 2010 08:30

för att vädergudarna betämt sig för att INTE hålla sig till utlovad helgprognos    , vilket alltså skulle innebära  regn, bara nån plusgrad och mycket rusk ...  , för just nu skiner soooolen   nu när det är exakt 24 timmar kvar tills det är samling på den plats där Kung Bore fixade så att tävlingen blev inställd för två veckor sen  ! ( Se tidigare inlägg ..  )



JAG hade ju iaf fel beträffande mina möjligheter att träna platsliggning som majblomma på vitsippsbädd i Grönklitt första maj ..   eller njae, det var ju inte på långa vägar så mycket vitsippor som tidigare år, men det räckte åtminstone till att  "sitta på vänt i en egen liten grupp" ..   !


  


Inte har jag fått nån som helst hjälp av matte med att berätta om "Niinadagarna" heller, för hon skyller bara på att hon ska hålla sig borta  från det mesta beträffande att använda högertassen i närmare 10 dar .. och det beror inte på att jag " hjälpte till " för att få henne att uppdatera sitt stelkrampsskydd .. *harkl* utan nu gällde det ytterligare ett "stick" för att den rackarns frusna axeln förhoppningsvis ska ge med sig och tina upp helt ...   !!!!

Hon kan iaf inte lämna WO till tävlingen i morgon och skylla på att hon inte ens är enkelaxlad, för i morgon är nämligen den "karensen" över ...   !


Alltså återstår "bara" ...    att sätta igång med att dansa soldansen ..   , om det alls ska bli nån start för oss, och vill ni hjälpa oss med det och kanske tom hålla en liten tumme i morgon så skulle vi bli jätteglada    !!! 


Hoppas att ni får en sköööön, sooooligoch helt (h)underbar helg !!!

// Lizzie

PS Det spelar mindre roll om det regnar när det är dax för "enskilda övningar" på planen, men det är platsliggningen som inte matte tycker är nån höjdare, eftersom min mage är om man så säger rätt " rensad " på värmande vinterpäls bara för att jag ska ranta runt i en fyrkanting ring om en vecka  och man kan väl lugnt säga att "tajmingen " var så där, när jag hela vintern fått se ut som ett virvelmarsvin just för att ha nåt varmt att sitta och / eller ligga på ...   !!! DS

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards