Lizzieonline ..

Alla inlägg under april 2013

Av Lizzie - 19 april 2013 15:45

 


I måndags var det avslutning på nybörjarkursen i rallylydnad, och i går var det en inofficiell träningstävling i rallylydnad med Elisabeth Sterner som domare på UBK, nu när hon går som domaraspirant, och det var ju även henne som jag gått kursen för ! ( Elisabeth var jättebra som kursledare !! )


Nu missade iofs jag två gånger av sex på kursen, och om jag ska vara helt ärlig så har "vi" inte tränat  särskilt mycket på rallyt mellan gångerna ... för då har vi mest tränat elitlydnad ... då få gångerna vi ens gjort det   !!


Ja, jag  vet ...   Hur tänkte hon då min matte ??? Jo, antagligen att vi ju faktiskt är anmälda till en tävling i elitlydnad ... fast vi är ju även anmälda till en officiell tävling i nybörjarklass Rally .. och tidsmässigt ligger den före ..   !!


Hur det gick på rallyt ??? Tja, om nu bara matten hade lärt sig att skyltarna faktiskt inte tänker bita henne, att det hade varit bra om vi hade tränat iaf på de tre skyltar som vi har mest problem med .. ( Sitt framför, 1,2,3 steg bakåt skylt nr 124 ) och 360 grader vänster eller höger ... ja, då hade vi kanske inte behövt bli "diskade" på första rundan ..   för av 30 möjliga skyltar så kom just våra tre "krångelskyltar" med på gårdagens bana ...


När det gäller de där 360-snurrarna är det nämligen så, att om matte går för sakta så hinner jag slå ner min lilla rumpa ...   och då är det plötsligt fel övning  ( kostar hela 10 poäng ... ) och om matte gör för stor snurr, ja då blir det ff ( som i min värld betyder fritt följ ... vilket ju jag tyckte att jag gjorde .. följde matte rätt fritt alltså ... ) men i rallyts värld står ff för förarfel , och det kostar oxå .. *harkl* !  


 


Den där 123 - skylten var sparad till sist ... och ja, första steget ( och förresten även de följande två stegen ) kan jag skapligt följa nos mot nos mot matte när hon backar, men när vi kommer till att matte  ska backa tre steg och jag ska följa efter ..   ja, då finns det två varianter för mej, varav den ena är att snabbt gå in i fotposition ... alternativt ta ett jätteskutt upp mot matte .. och i går valde jag skuttvarianten ...    vilket resulterade i att matte tappade kopplet .. och vips var vi diskade ..   !!


Så här löd iaf kommentarerna : Matte är för rolig ! :-) Sjukt fin runda ! Tänk på koppelllängden. För kort. Släpp inte kopplet !! Superfin kontakt ! Härliga vänstersvängar.


Eftersom Elisabeth behövde ett visst antal startande för sin domarkompetens, så fick vi gå en andra runda sas "utom tävlan" och då tror jag nog att avdragen mest berodde på att matte slarvade och gick för nära skyltar eller att  hon tex höll på att snava över mej en gång,  ( och det kan väl ändå inte bero på mej, eller  ?!? ) men då fick vi visst ihop 82 poäng, vilket ju hade räckt som godkänt om det varit en officiell tävling   !


Tack snälla Stina som förevigade matte och mej, och som själv fick till ett godkänt resultat på sin söta Charma i går    !!

Dumt nog går det inte att överföra videofilmen som Ursula tog med mattes nalle, för nallen påstår att videon är för stor ...   !!

Hej hopp !!

// Lizzie   


PS Förra veckan var vi bl a i väg och rutade in tillvaron  på Knivsta BK och då passade Trolla och jag på att träna sitt i liten grupp i en rätt så upphöjd position DS

 


Av Lizzie - 2 april 2013 19:00

Nomesele check ..  tolklina check .. men är det nån som på fullt allvar tror att matte tänkte på att ta med Baggenbältet till Grönklitt ..  !?!?



Jaja, bra karl ( läs hund ...   ) reder sig själv tänkte jag och började roa mej med annat på den nu snötäckta Rädsjön, eftersom det tyvärr ju inte skulle bli nån draghundskörning för min del .... Suck !!


Jag hade ju bara tänkt att jag för en gångs skulle kunde få dokumenterat att jag oxå kör med roll on roll off i snön ... ( med särskild dedikation till Rudi ...     ), fast säkert har ni redan listat ut att nåt mer tok skulle matte säkert hitta på, nu när det bara lixom blev hasa omkring på sjön ..   !!


Jamen vad säger man ??? Fjärrdirigering iförd sele och lina ....    Jaja varför inte tänkte jag, för jag var rätt säker på att matte iaf inte skulle kunna dokumentera den fjärren, för visserligen påstår matte att hon har bra simultankapacitet ...   ( och iofs hamnade jag inte helt i fokus på filmsnutten ) men hon fixade faktiskt iaf att både "kommendera" och filma samtidigt ... Hmpf ... Det trodde jag ju alltså inte !!  


 


Sen kommer vi till nästa lilla glömda "detalj" = Jag har ju mer än en gång sagt att jag inte vill bli fotad under fikastund ...   men vad hjälpte väl det ??

Så skyll dej själv matte att jag verkligen gav dej foten om man säger såå ..   !!



Bortsett från den fadäsen från mattes sida sett .. så var det en trevlig fikastund i solskenet, och tydligen uppstod det lite paltkoma hos matte, för likt förb .... at  skulle hon testa att försöka tolka på mej .., men då fick hon minsann bita i det sura äpplet, för inte sjutton tänkte jag uppföra mej som en "normal" draghund släpandes på en matte som testade nån slags tvåhandsfattning på linan ...!!



Kan tillägga att de första metrarna sprang jag tom på bakbenen, men det tyckte husse såg så kul ut att han totalt glömde bort att det var han som höll i kameran då ...   


Hej hopp !!!

// Lizzie   

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards