Lizzieonline ..

Alla inlägg den 24 januari 2010

Av Lizzie - 24 januari 2010 13:01

Första kvartalet är egentligen ganska enkelt att sammanfatta med adjektiven trött   eller trött   för mycket av tiden gick faktiskt åt till att just sova, och matte var under en period inte bara ganska ledsen och besviken över att jag, som inte ens fyllt fem år, betedde mej som en lat innekatt ..  !!  

Visserligen är det alltid lite "lågsäsong" på vintern med det mesta av träning, förutom draghundsaktiviterna uppe i Grönklitt, men inte ens skidåkning gjorde att jag gav järnet, som jag brukat göra tidigare säsonger  , ja om man inte bortser från den gången jag fick matte på fall förstås ..    !






Först i början av april, när matte insåg att det inte bara var vintertrötthet eller tilltagande ålder som orsakade min trötthet, så konstaterades det alltså att jag lider av sköldkörtelrubbning !

Man kan väl faktiskt säga att det både var en lättnad och besvikelse att få det beskedet   för med facit i hand, så kan matte konstatera att den " rubbningen " har nog sakta kommit smygande i ett par års tid, och att även om jag " svarade " direkt på medicineringen, så har jag varit väldans ojämn vad gäller all sorts träning under förra året, och tydligen kan det visst ta åtminstone minst nåt år, innan systemet blir någorlunda i balans igen   ! 

Att balansera på två tassar i taget är jag iaf rätt bra på, om jag får säga det själv, och apropå det, så tror jag det glömdes bort att vi skulle ha skickat in en bild till Canis med just det motivet  !  

Bilden togs iaf när vi åkte till Sigtuna och farbror Blå och firade att jag snabbt blivit rätt så piggelin igen efter att jag påbörjat knaprandet av "vita piller" ..   !


Så pass piggelin, att vi vågade oss på att testa om jag alls skulle orka igenom en elittävling   för om jag skulle fixa det, så var det bestämt att jag skulle få delta i en kurs i tävlingslydnad i Svartbergs regi på Kydingeholm, men kursen skulle hållas av de finska tjejerna Jessica och Christa, som båda representerar finska landslaget i just tävlingslydnad !


Den kursen lät ju sååå spännande, varför jag nog inte bara överträffade allas förväntningar     när jag inte bara orkade igenom elittävlingen den 21 maj på Gävle BK, utan att det till och med  visade sig att poängen räckte till både en andraplacering ( bakom oss hade vi bl a två BC och en briard ) och ett förstapris i elitklass   !

Fast det  var nog nära att husse skulle få hämta sånt där luktsalt till matte ..   för hon trodde ju inte sina öron, och ställde även frågan : Är det sant ???

  

Själv gjorde jag bort mej genom att snabbt hoppa upp och ställa mej överst på pallen ..   eftersom jag vid senaste på den klubben besöket just hamnat överst på pallen, fast då med några förargliga poäng ifrån första priset   !

Överst på pallen skulle emellertid Anna Jansson och Kent få ställa sig, och det var väl så klart extra skoj för dom att stå i en upphöjd position när dom inte bara vann klassen, utan dessutom fick sitt lydnadschampionat   !!!


Kydingeholmskursen var både himla trevlig och mycket givande, även om avslutningen skulle bjuda på en alldeles annorlunda snurrig avslutning   som faktiskt mer liknade  cirkus ( som Jessica kallade det hela ) och matte gjorde ju ett litet collage av bilderna, som just Anna J tog på oss där, ( Tack Anna ! ) och vi var iaf modiga nog och ställde upp, vilket alltså inte alla deltagare gjorde   !

  

Avslutningen på cirkusövningarna innebar att man skulle inleverera en apport av "ädel" metall, och jag kan lugnt påstå att jag vid det laget var rätt så trött i mössan ..   ! ( Förresten så finns collaget under fotoalbum på min vanliga hemsida om ni vill se fler snurriga bilder på mej )

Sommaren ägnades åt mycket sol , bad  och " grönbete ", såsom det anstår en svensk sommar med andra ord !

  

Bad och grönbete kan man väl oxå påstå att Erk och jag vid ett flertal tillfällen just ägnade oss åt, eftersom Erk skulle fixa båda vattenproven och jag det som heter enbart vattenprov, då jag redan sen förut har fixat det som heter enkelt vattenprov ..   !

  

Nu var det visserligen bara bildlikt vi betade i gräset, för vi tävlade om vem som först ska hitta den gömda  " skatten "   fast dumma matte envisas ju med att då kalla oss för SKB ( = svensk kullig boskap ) och då föredrar jag tom vanliga förkortningen på mej ..    som då är HSB * fniss * ! Vad det betyder får ni lista ut själva !



Under hösten tränade vi faktiskt en hel del med både " rutor och ränder ", och självklart passade ju Minos och jag ibland på att " självservera " oss med externbelöning i agilityhagen .. !

Syrran Nessie och jag brukar ju figurera under pseudonymen Nizze, och alltsom oftast så brukar vi ju tillsammans passa på att noggrant " inventera " förråden i storskogen Lunsen, och självklart har vi även " stenkoll " på läget, även om det på just den här bilden verkar som om det är nån som ser lite dubbelt ..   !

Undrar om det bottnar i att någon sagt botten upp .. *s* !?!?

Men ta det som ett litet syntest ! Ser du bara oss två är det nämligen lugnt   !

Apropå syskon, så hittade jag en gammal bild på Brollan Gizmo och mej, och inte vet jag om den ska kallas för syskonkärlek direkt ..   för det brukar som synes vara rätt så tuffa tag när Brollan och jag träffas !

 

Det retar mej däremot att vi inte har några bilder från träffar / träningar varken med  Marie & Alice eller Anna-Lena & Rusa eller Sanna & Sniffa heller för den delen ..  ! Hoppas att vi kan " reparera " det nästa säsong !!!

Nu har vi iaf kommit till sista kvartalet i fjol, och det har ju tyvärr varit lite struligt med tävlingar som av olika anledningar inte räckt riktigt  "hela vägen"   om man säger sååå, men i fortsättningen kanske jag ska gå efter modellen först och / eller sist eftersom tävlingsåret avslutades precis som det började; dvs med ett första pris i elitklass, med den enda skillnaden att  på Skutskärs BK den 18 oktober stod vi ju tom överst på pallen   !!!

Året kunde ju så sett inte avslutas på bättre sätt, och eftersom domaren inte heller hade " strösslat " med höga poäng, så kändes det så klart ännu bättre när det stod klart att dagens enda förstapris hade tilldelats en liten odåga som jag ..  ! Tjohoooo !

Känslan att stå överst på pallen med 25 poäng till godo på tvåan och dessutom veta, att av dom övriga fem startande i klassen, fanns / finns tre representerade på kvallistan till SM ..  ja den känslan är helt obeskrivlig !




   

Inte nog med att poäng och placering räckte, det som nog värmde allra mest var alla jättesnälla kommentarer vi fick av både medtävlare och åskådare     !!

En rätt häftig kommentar var faktiskt att det såg " världsvant " ut    !

Hur som helst så tänker vi ta med oss " känslan " till nästa tävlingssäsong, åsså hoppas så klart både matte och jag att jag med medicinens hjälp ska bli lite " jämnare " framåt våren, för då har jag faktiskt varit "pillerberoende" i ett helt år  !

Hmm ..   det återstår ju två månader till innan vi kan säga att vi gjort bokslut för år 2009, men faktum är, att efter tävlingen i Skutskär, så tog vi nog helt enkelt semester resten av året, och förresten så vet jag att matte tycker att är det nån månad på året som hon kan avstå ifrån så är det just november   för den brukar ofta vara bara mörk och tråkig ...   !

December däremot bjuder ju alltid på nån slags förväntan, och i år överträffade väl månaden sig själv genom att just bjuda på VINTER ...  !

Tänk vad han slog till i år, han kungen av snö Kung Bore !! Me like ..   eller vad säger man när man är namnad till Ice Lolly ..   !?

Jo, självklart kastar man sig i drivorna och leker diva eller snöängel, alternativt så ger man bara järnet och vräker sig fram i snön !

Med eller utan sin matte "på släp"  !

  

Skål och gutår    för ett förhoppningsvis väldans bra år !!!

       // Lizzie

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards