Lizzieonline ..

Alla inlägg under november 2012

Av Lizzie - 1 november 2012 17:17


 

påstår min matte att jag faktiskt avslutade säsongen i samband med vår lilla utflykt till Gotland, där jag skulle starta i det spanieljaktprov som heter Nybörjarprov A  


Uflykten startade iaf förra torsdan med att vi först bilade ner till Nynäshamn där vi skulle ta båten / färjan över till Visby och något snopen blev jag förstås när jag såg vilken himla stoooooooor båt vi skulle åka med ...   för jag är ju bara van att " segla på egen köl " i Kartongen, som matte slarvigt kallar  Splash.


 



Klockan åtta följande dag var det så dax att infinna sig vid Brukshotellet i Roma, för vidare transport ut till markerna ...   och vilken himla tur att Laban snabbt hade hunnit få på sig vintergaloscherna inför resan, för väderleksprognosen stämde och det var flera minusgrader och fläckvis blixthalka på vägarna ...   !!


Himla tur att det åtminstone inte blåste 17 meter i sekunden som utlovats, men visst sjutton blåste det småspik ... Burrr


Vi hade ju blivt förvarnade att terrängen ( eller snarare vegetationen .. ) på Gotland kan vara rätt tuff för oss fyrfotingar ...   , men min matte påstår att jag inte bryr mej om såna "petitesser " och tur var väl det, för kolla bara ...   och kolla noga om ni ska upptäcka mej oxå på bilden ...   !!


 


Matte hade nog tyckt att en machete inte hade varit fel att ha med sig i "bushen" ...   men jag jobbade iaf på och fick turligt nog upp en pippi på vingar, för utan att man stöter upp en fågel så spelar det ingen roll hur bra man sköter resten av själva fältsöket och / eller apporteringarna ..   


Hela tio delmoment är det som ska betygsättas, ( på en femgradig skala ) där man måste ha minst siffran två på samtliga delmoment, så det spelar alltså ingen roll ifall man skulle råka ha femmor rakt av på alla utom ett ... alltså t ex inte stött fågel eller om man stött fågel men inte satt sig lilla rumpan efter uppflog eller skott ..   utan dragit iväg efter fågeln ..    


Jamen tänk själva, hur kul skulle inte det vara att försöka jaga ikapp en flygande "leksak" .. jamen då kan vi verkligen prata om skojsiga "externbelöningar"  ...   !!


Hur som helst så skötte jag mej på det hela taget rätt hyfsat ( om jag får säga det själv och det får jag ju ... ) och de avslutande apporteringarna kommenterade domaren med " bra apportering * 2 " .. vid den avslutande muntliga kritiken som för övrigt lät riktigt bra förutom att han inte tyckt att jag täckte hela marken ... men kolla bara på bilden under !!


 


Hur i hela friden skulle jag kunna täcka hela marken ...     när i ibland nästan hela "marken" täckte mej ....


Att matte sen skulle få vänta ända till desserten vid supén efterföljande kväll för att få reda på om vi hade klarat oss eller inte gjorde nog att matte hade sina axlar långt långt ovanför öronen i drygt ett och ett halv dygn .. .   för trots att flera försökte intala henne om vi visst hade klarat oss, ( vilket vi tydligen borde ha förstått av den muntliga kritiken .. ) så våagde matte inte ta ut nåt i förskott just pga av den däringa "intetäcktehelamarken-kommentaren" ...   


Suck säger jag bara, för vid middan när resultaten för samtliga klasser meddelades, så avslutade domaren Ulf Westlund min kritik med att säga att jag inte gjort några fel och därför var godkänd ..   men det hade ju jag känt på mej hela tiden förstås ....     



Avslutar med att än en gång tacka för all uppmuntran, support och såååå många grattisar att jag nästan är lite generad, och det brukar inte höra till vanligheterna när det gäller mej ..   *host* !!

Hej hopp

// Lizzie






Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards