Lizzieonline ..

Alla inlägg under juni 2012

Av Lizzie - 30 juni 2012 12:34

eller sent ska syndarn vakna eller nåt ... eller hur man ska uttrycka det hela .. eller äh, det var ju vakna jag inte gjorde..


Samlingen var kl halv åtta i går kväll, men trean var inte "färdigkörd" då så vi fick vänta ett tag, men efter lottning där matte i vanlig ordning fegade ur och inte själv vågade ta nån lott, så visade det sig att startnummer fem ( tillika sista start ) var det som blev över till oss, vilket skulle visa sig vara mer eller mindre en slags nitlott ..


Gruppmomentern funkade bra bortsett från att jag behagat lyfta på nån tass och även gjort nån huvudvridning ( men frontriktingen höll jag !! ) vilket resulterade i en nia på sitt i grupp men fullt = tio på platsliggningen !!

Dessutom var jag i riktigt bra "mood" om man får uttrycka det så ... varpå matte sa att det kommer nog att gå riktigt bra i kväll ... Jo. pyttsan, det var hon trodde ... då ja ..


Nån dryg timme senare när det var dax för mej att väckas ur min påbörjade nattliga skönhetssömn var jag ju av förklarliga skäl inte lika mycket "på" om man säger så ... men matte körde sin vanliga tävlingsförberedelse; nämligen att när hunden före ( I det här fallet Marie & Alice ) startar, så tas jag ut ur i bilen och får värmas upp inför min start ... nu var det bara så att Marie och Alice bröt efter rutskicket .. och även om TL ropar och säger att man får ta den tid man behöver för uppvärmning, så blir det lixom inte riktigt på samma sätt ändå ..


De har hänt två gånger förut att den som startat före oss brutit, och då har det inte heller gått så bra för oss, och jag fattar inte riktigt hur man ska kunna träna att på ett bra sätt göra en dålig förberedelse inför start .. kliar mej lite med tassen bakom örat, men det hjälper inte ..


Fria följet gick iaf hyfsat med kritiken Bra position, tränger något i slutet av programmet, enstaka snett sättande

och jag tror att betyget som blev 7,5 syns på videosnutten ...


( Vet tyvärr inte vad som hänt med den videosnutten :-( :-(  )


Därefter följde Zätat eller som det heter Stå, sitt och ligg under marsch fast ordningen på skiftena kan variera och i går blev det sitt, ligg och stå, och döm om mattes förvåning när hon gjort helt om vid konen och ser att jag lagt mej ...

Det har nämligen aldrig någonsin på tävling hänt att jag missat det skiftet .. så där om inte förr upptäckte nog matten att sena kvällstävlingar inte är så mycket att tänka på för min del .. iaf inte om jag ska slagga i bilen en timme utan "sedvanlig" uppvärmning ..


Kritik : Missar sitt, i övrigt bra !! Betyg 6


 

Det var så pass att matte faktiskt fundera på att bryta där, men kände att det inte var så skoj att bryta för att det inte gick bra, för hur skulle hon då kunna tala om att det trots allt ska vara skoj på tävling !?!?

Fast med facit i hand kanske det skulle ha varit bättre iaf ...


Jaja, sen var det dax för inkallning med ställande och läggande, och nån maxhastighet att prata var det förstås inte .. men jag höll iaf ett jämnt tempo rakt igenom kan man väl säga ..


Kriktik : Ngt sena stopp ; betyg 7
 



Därefter följde Sändande med dirigering, platsläggning och inkallning dvs den sk " rutan " och på kritiklappen står det att jag inte stannar på kommando ( jag var lite slarvig vid konen ... ) och tydligen inte åtlydde nåt kommando i rutan ( vilket i så fall berodde på att matte inte höjt rösten tillräckligt på ligg-kommandot .. )

betyget blev en sexa .




Nu var jag faktiskt lite trött efter springandet både på inkallningen och rutskicket, så jag kan väl säga att konskicket i momentet Apportering med dirigering lämnade en del övrigt att önska om man säger sååå ... fast matte är supersupernöjd med både att jag gick "klockrent" på dirigeringen och även galopperade tillbaka med apporten !!!


( Samma hänt med den här videosnutten oxå :-( :-( )

Dax för apportering av metallföremål och hopp över hinder, och hoppen var väl iaf inte så mycket att klaga på, men gripande av föremål och avlämning av detsamma föll tydligen inte heller i god jord ... för jag har den ovanan att ibland köra lite touch down med tassen ... och så måste väl matte ha stått på snedden på nåt vis .. för det stod nåt om snett igen i kritiken ..


Kritik : Tramsar vi gripandet , sitter snett betyg 6




Vittringsprov är oxå ett moment som jag brukar vara stupsäker på, och peppar peppar, men jag har aldrig någonsin tagit fel pinne, och matte var igen supersupernöjd över att jag inte måste kolla igenom alla sex pinnarna, utan när jag kommer till rätt pinne så tar jag den direkt !!

Fast jag smågalopperade ut men inte tillbaka, jaja man kan inte få allt heller ... för min svans vajade iaf stolt på "återtravet" ..


Kritik : Lite tugg, bättre tempo  Betyg 7




Återstod sen bara fjärrdirigering när ens matte ( eller om det råkar vara husse ) på 15 meters håll ska få oss fyrbeningar att ändra ställning sex gånger ( men bli kvar på samma plats ) och i går var det i ordning, stå, sitt, ligg, sitt, stå , ligg .

Man börjar och avslutar alltid i liggande ställning och skiftesordningen och det är tävlingsledaren som med hjälp av skyltar visar "skiftesordningen" och TL får inte se hunden, för alldeles oavsett man fixat skiftet eller inte så visas en ny skylt med ca 3 sekunders mellanrum !!


Kritik : Anings förflyttning Betyg 9



 


Lägger man ihop summan av kardemumman så blir det 235 poäng och att stå överst på pallen med ett andrapris uten så mycket som en enda nolla kändes väl lite så där om jag ska vara helt ärlig, men men nu har vi brutit ihop klart och så tar vi med oss det bra, för trots allt så tog jag mej ju runt den s.k banan, även om resultatet inte alls blev vad matte och / eller jag hade hoppats på när vi var klara med gruppmomenten ..


Vi hade hur som helst en trevlig kväll inom " vår lilla elitlydnadsklass  " och det känns faktiskt aldrig som om man tävlar mot någon utan bara med varandra, och det känns jättebra för alla peppar alla !!!  

Ha en förhoppningsvis fortsatt trevlig och ffa hundig helg !!!

// Lizzie   


PS Så här det alltså ut på pallen i Östhammar sent i går kväll, så sent att klockan nästan hann slå tolv innan jag fick krypa till kojs på riktigt hemma i min egen kuppe   !! DS


 

Av Lizzie - 28 juni 2012 17:15

tog vårt videodokumenterade tillika oredigerade ringrostiga fria följ när vi återigen stannade till hos Anna H och Grym på vägen upp till Grönklitt ..   !


Som vanligt stannade vi sen till i Rättvik för lite energipåfyllning, och ja gissa vem som i vanlig ordning fick egen glass ...   för det är väl inte mer än rätt ... allrahelst i Rättvik    , 


 


och för att ni verkligen ska förstå att jag både är ett litet glassmonster och njuuuuuter i fulla drag / slick men trots att jag ju är döpt till Isglass ( Rowntree Ice Lolly är ju mitt riktiga namn .. ) så föredrar jag iaf riktigt gräddig vanlijglass .. och här bjuder jag på närbild ... Syns att jag njuter va ...


  

Ja, just filmsnutten var det .. och jag kan väl erkänna att det inte bara var matte som var ringrostig ( vilket jag ju skyllde åttan i betyg på ff från Tierp på ... ) för ett par missförstånd syns tydligt på filmen, och eftersom första rakststräckan inte bara var lång utan jättejättelång, så hängde inte kameramannen / husse riktigt med heller ..




Reparationsarbetet med fria följet har däremot fått anstå lite om man säger såå, för uppe i Grönklitt har jag mera ägnat mej åt rejs, bus och myrgång ..   och det är inte det sämsta heller !!!


 

Myrgången hängde däremot tvåbeningarna inte riktigt med på, för dom sjönk ännu djupare ner än vad jag gjorde, och det syns väl iofs inte på den här bilden, men matte påstår att det borde finnas hasplåtar för hundunderreden på samma sätt som på en del terränggående bilar ... och säga vad man vill om mej, men terränggående är nog bara förnamnet när jag drar fram ..  ( Återstår alltid en hel del "utredningsarbete och underredsspolning oxå .. mattes anm !! )



Fick förresten bassning av matte när jag tänkte lösa den detaljen, alltså istället för underredsspolning medelst slang hemma på tomten så tänkte jag hoppa i Rädsjön och bada av mej, och då var inte det bra heller ...   men nog sjutton måste man väl både kunna agera baglady och bad girl vid samma tillfälle ....    

Jag skulle ju bara hjälpa till ju ... och vad fick man för det då ... Inge beröm iaf ... SUCK söger jag bara !!

Avslutar med en bild på husses "handarbete" som den här gången bestod i att göra nya trappräcken, för där är de lite olika matte och husse eftersom matte är mer för "hundarbete" än handarbete påstår hon, men vem är det som minsann alltid får göra själva hundjobbet ...  Jag bara undrar ....


Har´e gott !!!


// Lizzie   
  
 

Av Lizzie - 20 juni 2012 08:02

ska läggas under kudden ..  och dröm riktigt söta drömmar ..  !!!


 

Av Lizzie - 17 juni 2012 17:20

och dito hund kanske för ärlighetens namn ska tilläggas ...  *host* !! 

Ja, så kom vi då äntligen till start bland rutor och ränder och huruvida det var smart eller inte att genrepa i Tierp genom att delta i en rallylydnadskurs några dar före tävling kan väl kanske diskuteras ..  bl a eftersom mitt fria följ i dag visst inte utföll till mattes belåtenhet om man säger såå ..   men vad då, jag så ju inga skyltar den här gången .. !!!

   

Matte hade ju innan sagt att hon skulle vara jättenöjd om vi så bara tog oss "runt" utan nollor, och hon skulle bli överlycklig om vi klarade ytterligare ett förstapris, om så bara med en 1/2 poämg till godo ..

Hur det gick !??

Jo, om vi börjar nerifrån / underifrån så fick vi dagens sämsta betyg ( en sjua ) på det moment som matte konstigt nog var mest nöjd med .. ( nämligen apporteringsdirigeringen ) för nu var det ingen som helst tvekan utan vinkeln till den lottade högerapporten var sk klockren ... ( undrar förresten när man använder uttrycket klocksmutsig .... ??? ) OCH inleverans i galopp ..   !!!

Nu är det ju nya regler beträffande sk omtag av apporter ( alltså om man inte fått nåt bra grepp direkt ) så matte var ju jätteglad över den ändringen, då jag just bytte till ett bättre grepp, men eftersom jag uppenbart "tappat" apporten på backen i samband med omtaget så försvann det ju direkt 2 betygsenheter, vilket i det här fallet motsvarande 6 poäng ...   

Näst sämsta betyget hade vi på rutan, ( som jag faktiskt rätt många gånger haft tior på ) men i dag såg jag ingen ruta överhuvudtaget utan kände mej nog mest som kon på ängen efter konskicket ...   varför matte fick ge ett extrakommando så där rök i en hast 8 poäng ( 2 betygsenheter * koeff 4 )  pga att jag inte varit observant nog ...   

Bortsett från det onödiga extrakommandot så var sändandet till rutan, samt ställandet och läggandet i den "inramade fyrkanten" och inkallningen riktigt bra, men sista metrarna av transporten så där om jag ska vara helt ärlig ..   och betyget blev 7,5.

Två åttor hade vi i protokollet, varav ena åttan på fria följet ...    ( Så dåligt har jag inte haft på ff sen nån gång på hösten 2009 .. ) men det är väl klart att om matte blandar rally med vanlig lydnad, så kan det väl bli lite "pendlande" ...   åsså hade vi visst lite närkontakt i en språngmarschsväng ..   

Andra åttan fick jag för att jag slarvade lite när jag skulle apportera metallen över hindret, men ingången vid sidan ( som i fjol till och från kunde bli " snett sättande " ) har jag iaf rätat upp till i år !!

Ja, då återstår det nior på platsliggning ( mattes fel ...   ) det sk Zätat ( oxå mattes fel ...   ) inkallning med ställande och läggande ( mitt fel för jag gjorde inte lika snyggt läggande som ställande ..   men vadå, jag har ju ingen hasplåt under magen ..) vittringsapportering ( vet faktiskt inte vad man drog för, men det stod särskilt noterat att jag gjort en riktigt snygg "luktdiskriminering" .. ) samt ett till av mina tidigare paradnummer; nämligen fjärrdirigering ..   och det berodde på att mitt sättande från liggande tydligen inte var lika snyggt som mitt sättande från stående ...   !

Delvis skyller jag väl på matte att vi inte testkörde en fjärr innan vi gick in på planen, men eftersom vi dragit ( eller snarare fått ..) spiken, så visste vi bara att första skiftet skulle bli stå ... Jaja !!

Javisst ja ! Höll på att glömma att vi iaf fick en tia och det var på sitt i grupp !!

Totalsumman blev 273 poäng, och med tanke på att matte skulle ha nöjt sig med 256 poäng, så är det väl himla lätt att räkna ut att matte är suuuuuupersuuuupernöjd med mej och dagens resultat ..   trots alla våra fadäser .. ( fast mest mattes förstås   

Förresten är jag själv rätt nöjd med att vi sen hösten 2009 ( när sköldkörtelmedicinen börjat ge verkan ) startat sammanlagt 13 gånger i elitlydnaden och att på dom starterna har det blivit 11 förstpris och 2 andrapris ( snubblande nära förstapris trots att vi ena gången avstod platsliggningen och den andra gången medvetet nollade den sk "dumrutan" .. ) och att jag i dag nu tog mitt tolfte förstapris ..   !!

Ha en förhoppningsvis skööön avslutning på helgen !!

// Lizzie

PS Plåtade oss i regnet när trojkan från Uppsala pallrat sig upp på pallen gjorde Sonja, som även är uppfödare till finaste Chiccie, som står till höger om mej på pallen  .. och snacka om att min matte är  "vattenkammad" ... för tyvärr så hade ju yret rätt beträffande den sk nederbörden ... DS

Av Lizzie - 16 juni 2012 08:45

 

                              

 

 

         Tänk vad tiden går ...

         det är så att man nästan inte förstår

         att jag och alla mina syskon i dag fyller hela åtta år ...   

         STORT GRATTIS till alla oss !!
 

 

 

 


Puzz och kram från Fölsehunden Lizzie   


som i dag tillsammans med matte nog som mest ägnar sig åt att hålla sina tassar och tummar för Alla Er som tävlar på Lydnads-och Agility - SM i Borlänge och självklart håller tummarna som allra mest för våra Uppsalakompisar Zaffran med matte Eva i lydnad och Johanna med Rally i agility !!!!!!!!!

  

 

 

       

 

 

Av Lizzie - 10 juni 2012 17:22

vilket haft och fortfarande har sina "randiga skäl" om man säger sååå ..  men nu hoppas iaf jag att matte ska få lite mer ork och energi efter ett år som ju inte varit alls som hon tycker att hon förtjänat !!


  

Men men, jag förstår mej som vanligt inte alls på min matte, för efter att först ha blivit bortlottad från en elittävling och sen själv blivit sjuk och därför missat en till ..   för att därefter återigen anmäla men själv tacka nej till inte mindre än TRE tävlingar ( antagligen mest pga mattes högt älskade far "somnade in" varför vi nu den här helgen varit nere i Skåne för att ta ett sista farväl ..   ) återigen anmält oss ( utan att fråga mej ..   ) till ytterligare en tävling kommande helg ...   !?


Tja trot den som vill att vi nånsin kommer till start i år, men det värsta av allt är ju att nu har matten plötsligt fått för sig att vi i alla fall ska " trassla till det " med rallylydnad ...   så vad säger ni gott folk därute i rymden om att jag i morgon kväll ska åka till just det ställe vi ska ( eventuellt ... ) tävla elitlydnad nästa helg .. för att hoppa med på en rallylydnadskurs ...   !?!?!?


Inte särskilt smart om du frågar mej alltså ..  Fast å andra sidan har vi ju inte sett om jag kommer till start om en vecka heller ...


Osynlig kan jag lugnt konstatera att jag nog stundtals var i morse oxå på " mitt " vanliga fält, för ojojoj så gräset grott ...   så mitt vanliga " kondispass " med blundade tennisbollskast var inte plättlätt att fixa kan jag erkänna ... och det var därför tungan hängde som en liten slips på mej överst på bilden, som alltså var tagen efter att jag " fältmässigt fått blåsa ur mej " ...   


 


Men jobbar gör jag i full fart och peppar peppar, även om matte ibland försöker lura iväg mej åt fel håll, så nog sjutton fixar jag att leta rätt på en gul liten boll alldeles oavsett hur vinden blåser eller hur gräsligt mycket "grönsaker" det är i vägen ...   !!!


Snälla, håll en tumme för att jag åtminstone får komma iväg till helgen och testa om jag alls kommer ihåg nånting från det här med tävling bland rutor och ränder !!!


Fast lite fundersam blir jag ju om matte redan tänkt kasta in vår elitlydnadshandduk ...   för hon har visst tom gått och köpt ett speciellt koppel som jag  ska få dras med när "vi" ska träna den däringa rallylydnaden ...   !!

Skyll dej själv i så fall matte säger jag bara, för inte kopplar jag hur hon ska få mej att jobba i koppel ...   för i vanliga fall är det ju först när vi kopplar loss som jag skärper mej ...  !!


Har´e gott !!

// Lizzie


 


PS Jag  ville absolut ha med den här bilden oxå, och eftersom den faktiskt är ett bildbevis på att det både finns gott om "grönsaker" på fältet och att jag tydligen  dessutom ( måste  erkännas, mattes anm  .. ) även imponerade på  matte när jag trots att jag  skickades i helt fel riktning ...  *harkl* ... hittade min gula äslklingsboll, så fick jag väl lägga med den bilden oxå ..  fast nog vore det bra om matten iddes släpa med sig en vanlig kamera nån gång oxå för det är uppenbarligen inte helt lätt att föreviga mej med en liten smartfåne ...     DS


  



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards