Lizzieonline ..

Direktlänk till inlägg 3 juni 2009

Snurrigt värre ...

Av Lizzie - 3 juni 2009 12:39



kan man väl säga att det blev, när vi hade vår lilla " cirkusavslutning " på Kydingeholmskursen, men allra först måste jag nog säga att det var två väldans matnyttiga dagar, och antagligen tar det väl ett bra tag innan både matte och jag hunnit smälta alla intryck, men några både skillnader och likheter mellan svenskt och finskt tänk kan vi väl kanske förmedla innan jag går in på cirkusdelen ..


Att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk brukar ju min matte surra om och lika tänker man tydligen på andra sidan Bottenhavet, för vikten av att plocka ner moment i sina beståndsdelar gör ju så klart dom oxå !


Att vara tydlig mot sin hund genom att alltid hålla sig till svart eller vitt ; ( fast min matte brukar prata om färgerna rött och grönt precis som i trafiken .. och undvika gult ljus .. ) för hur sjutton ska man annars som hund veta om utförandet utföll till belåtenhet eller inte ... ,))))


En skillnad däremot är nog att vi i Sverige använder oss betydligt mer av externbelöningar, medan både Christa och Jessica menade att det ju så klart är ens matte ( eller husse ) som ska vara hundens " största resurs " och att det då kan  vara lite knasigt om belöningen inte fåS sas på plats !!


För mycket och för lite skämmer allt, eller hur var det nu igen !? Lagom är bäst kanske .. * fniss * men å andra sidan ger ju lagom inga höga betyg, och det är ju så klart vad merparten av kursdeltagarna strävar efter, ( även om balansgången ibland kan vara rätt svår mellan farten och precisionen ) för bland de tolv deltagande ekipagen så är det iaf minst tre som startar på SM om nån vecka ..  :))

Kanske inte så konstigt om man lite känner sig som katt bland hermeliner då i sånt fint sällskap .. * fniss * !!!


Fast vi fortsätter ju å andra sidan med att sikta mot stjärnorna så kanske vi når en eller annan trädtopp .. .-))



Över till " cirkusen " nu, som började med uppställning på ena kortsidan av den faktiskt rätt så stora appellplanen på Kydingeholm, och där på kortsidan var det alltså meningen att ens matte skulle stå kvar hela tiden medans hundarna skickades runt på diverse " uppdrag " över HELA planen  !


Första stationen var apporteringsdirigering till en av två i förväg lottade träapporter, och DÄREFTER skick till en kon ..


Från konen sändande till ett hinder som var uppställt " längs med planen " vilket gjorde att de allra flesta av oss ( jag t ex ) behövde lite hjälp på traven  att faktiskt SE var hindret stod ..  men hoppet som sådant funkade iaf :), och fortfarande med träapporten i ett fast grepp skulle man sen vidare till ytterligare en kon ... för att där på kommando släppa apporten .. * harkl * !


Kan väl säga som så, att hjärntvätten som inneburit att man INTE släpper en apport på vägen, den har matte lyckats bra med .. för där fick matte springa ut och hämta apporten .. eftersom  jag bara tittade på henne och trodde att hon försökte finta mej att jag plötsligt skulle släppa en apport ... Nänä, mej lurar du inte tänkte jag då ...


Jaja, därefter var det sändande till en ruta som stod uppställd ( med plastband och allt ) längst ner till vänster på andra kortsidan .. och den rutan fixade jag bra ! Snopet va !!!


Återigen var det alltså " bakofram " för EFTER rutan skickades jag till andra änden av den bortre kortsidan till ytterligare en kon där jag först som vanligt skulle ställa mej, för att sen sätta mej och lägga mej ( eller om det var tvärtom ) och då kan man ju snacka om fjärrdirigering på riktigt långt håll !!!!!


Fjärren följdes av en inkallning diagonalt över hela planen, men mitt för hindret kom ett nedläggande ... och sen avbröts den fortsatta inkallningen ...och istället dirigerades jag snett ut åt vänster  ( från mattes håll ) för att hämta en metallapport ... :-)



Ja gissa om tungan vid det laget mer liknade en slips i solgasset, men en ädel metall kan det väl vara värt att jobba för tänkte jag då, och mer hann jag inte tänka förrän det var dax att EFTER den apporteringen skickas till yttterligare en .. ja just det ... KON , så mångar koner var det ju som var på ängen jag menar antagligen poängen med den planen ...


Men sen återstod bara att inleverera den ädla metallen på det vanliga sättet ,))) fast matte var lite kinkig och ville inte köra mun mot mun metoden den här gången, men jag kan iaf till mattes försvar säga att jag fick massor av beröm att jag alls tagit mej runt den sk " banan " .. *s* = Hur mycket godis som helst !!!



Hej hopp !!!



// Lizzie , som nu går och hoppas på ett " positivt " svar angående min pillerdosering som jag idag fått lämna blodprov på Ultuna för !!

 
 
Siv/Zeffe & Zooto

Siv/Zeffe & Zooto

3 juni 2009 15:33

Vilken utmaning, den klarade Lizzie bra ju, och det är klart man inte får släppa apporten mitt på plan! Det låter som ni haft ett par riktigt givande dagar med många nya ideér. Hoppas att ni får ett positvit svar nu också.
Ha det bäst

http://web.telia.com/~u46806322

 
Månkarboiterna

Månkarboiterna

3 juni 2009 16:41

Vi är impade över ditt kursande, korsande och tvärsande.

Många kramar och lycka till med pillerdosen önskar ESSingarna och Lassie

http://collieflickan.blogspot.com

 
Helena & Vilja & Tina

Helena & Vilja & Tina

3 juni 2009 16:49

Ja jisses vilken utmaning.....duktiga Lizzie!! Men kul verkar ni ju ha haft :-) Vi håller såklart tummarna för att blodproven visar på bra pillerdosering....erller hur man skall säga....vi hålle riallafall tummarna :-) Kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

3 juni 2009 17:51

Vilken svår övning, jag blev snurrig bara av att läsa om den :-) Som alltid så får man ju plocka russinen ur kakan och ta till sig det man känner är rätt själv. Såg att Maria Hagström också var med på kursen. Jag besöker ju hennes blogg frekvent och snor idéer.

Så kursen var till belåtenhet då?

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Brollan

Brollan

3 juni 2009 18:47

Ja du syrran jag har sagt det förr och säger det igen, du är verkligen BÄST NÄR DET GÄLLER :-) Ja annars med förståss ;-) Jösses vad krånglit!!
Nästa gång ni hamnar på en sån bana så kan väll du skicka matten din, så får vi se om hon reder ut det lika bra som du gjorde ;-)
Jag sätter en tia på att du lyckas bättre än hon ;-)
kram brollan

http://gizmo.cybersite.se

 
lotta  med Juni ,Cola o Tuvaluva

lotta med Juni ,Cola o Tuvaluva

3 juni 2009 20:54

å herrejösses..det där lät som en väldigt klurig utmaning:)vad kul att träna med sm hundar, kul o bra att vara med sådana duktiga ekipage och du fixade det ju galant:)snacka om att någon som börjar på P e aaaaaviiiis;);)
håller tummarna för att pillerdoseringen e bra:)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Nessie

3 juni 2009 21:40

Ja herrejestanemej..varför krångla till det det så infernaliskt? Jag tror att FFFF ska lägga en blockad på alla koner och rutor och metallapporter och bara släppa igenom FRITT följ, FRITT hopp, FRITT fram samt FRITTerade godsaker. PUZZ från syster

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

3 juni 2009 22:28

Jag tycker det är jättekul med utmaningar och knasiga saker. Jag tror inte att man behöver vara så rädd för att göra svåra saker bara man har kul och hunden inte tappar sugen. Verkar ju inte vara så i det här fallet, den där pillertrillaren kanske har gjort ett bra jobb i alla fall ;-)

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Marie o Xit

3 juni 2009 23:04

Ja nu blev man ju ännu mer avis på er kurs :)
Men nån gång ska det väl ändå vara våran tur??
Håller tummen hårt för att alla värden är på topp nu efter alla piller
Kramar från oss till er kommer här :) :)

 
Kerstin o Storolillnosarna

Kerstin o Storolillnosarna

4 juni 2009 00:02

Vilken avancerad och utmanande övning - men den lät jätte-rolig! Kul o imponerande att du (o matte, omringad av SM-ekipage) klarade dig igenom banan. Vad duktiga ni är! :)))

Jag förstår dig att du trodde att din matte narrades när hon säger åt dig att släppa apporten sådär. Bra av dig att "hålla fast", tycker jag. ;)

Glada svansviftningar

PS. Gillade Nessies kommentar här ovan. :)DS

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
BUS

BUS

4 juni 2009 08:08

Vicka roliga grejer din matte tar med dig på :D Förstår att det blir lite snurrigt ibland. Matte säger att ju mer fart lilla jag har desto snurrigare blir det ibland... även solen har ju sina fläckar... ;)
Håller tummarna för stickprovet-dvs att det är alles gut!!
Tack för grattis å vad kul att jag pryder skrivbordsplatsen fortfarande-det värmer en skäggig gosse i sina bästa år.
PUZZ från mig som kommit på mig själv med att sakna Figo & husse-tur att de återvänder till småland i morgon! Jag och matte ska möte dem i Jönköping vid tåget och vi ska visst stadsträna lite innan...stadsträna?! Det är nog matte som behöver det gissar jag, den lilla lantisen... hi,hi...

http://www.boldness.se

 
Ingela

Ingela

4 juni 2009 16:02

Låter som en rolig och avacerad "cirkusavslutning", är imponerad av vad du kan;-) Kul att ni är nöjda med kursen. Håller tummar och tassar att ni får positivt svar om piller doseringen!

http://www.siriochjag.blogspot.com

 
lotta  med Juni ,Cola o Tuvaluva

lotta med Juni ,Cola o Tuvaluva

4 juni 2009 17:32

lååång väntan när man väntar på besked!....hoppas det blir bra:)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Tjejerna

Tjejerna

4 juni 2009 18:02

Tack för att ni tror på oss och för tummhållningen och det hoppas jag med att det gör,men men man vet aldrig vad som kan hända.Lustigt jag tänkte just på er när jag såg att ni hade skrivit i gästboken.

Ha en härlig helg! och rapport kommer på söndag till er hur det gick för oss.
Kram från hela gänget :-))

http://www.springerspaniel.se

 
Helena & Vilja & Tina

Helena & Vilja & Tina

5 juni 2009 07:58

Tack för tipset men det blir nog inte mycket till shopping idag....det blir Nbk på förmiddan och sen blir det studentfirande :-) Men nästa gång måste jag till Peak så jag slipper nån pik :-) Kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Lotta & Basse

Lotta & Basse

5 juni 2009 10:37

Vad roligt ni har haft det :) Intressant!
Skulle också vilja insupa lite mer tips och idéer nu, vad länge sedan vi "kursade".
Ha en skööön helg! Kram :)

http://www.rottisweb.se

 
lotta

lotta

5 juni 2009 16:37

har ni fått något svar? ha en fin helg:)

http://juniocola.bloggagratis.se

 
Karin och Wilma

Karin och Wilma

5 juni 2009 17:39

Det verkar ju inte vara någon brist på arbetslusten och farten i alla fall (med tanke på dopingen). Husse får väl vara lite snabbare i reaktionen :-)

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Madde & Hundar

Madde & Hundar

5 juni 2009 19:29

Ojoj vilken kurs ni vart på, imponerande arbete av er båda måste jag säga.

http://web.telia.com/~u42710083

 
Siddan

Siddan

5 juni 2009 21:36

Kul kurs men det verkade snurrigt värre. Hoppas du har trasslat ut dig till på torsdag :)
Nozpuzz

http://www.pomberlys.se

 
Kärran o några storolillnosar

Kärran o några storolillnosar

6 juni 2009 12:38

Yes! Äntligen nån som ser/vet nåt om/på sport. Haha! Vilken konstig mening det där blev, då! ;)
Tyvärr tror jag inte Söderling klår Federer - hur många ESS:ar han än har eller slår! *s* Men... tänk om han GÖR det. Stackars Federer! Ingen Paris-buckla den här gången heller..
Hoppas på en spännande match.

Sportnördiga-framför-TV:n och tävlingslata svansviftningar

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
Kerstin igen o Storolillnosarna

Kerstin igen o Storolillnosarna

6 juni 2009 16:14

Nämen oj!!!
Ett HUNDRAfalligt GRATTIS TILL nittioandraplatsen!!

Om jag vore du och din matte skulle jag printa ut listan och sätta upp den på väggen - med ram runt! Sedan montera upp några spotlights riktade mot den. *s*

Självklart letade jag rätt på listan... Och.. Ja, du var den enda ESS:et. Bär den hedrande 92:a platsen med stolthet, så länge det nu varar och för alltid! :)

Stolta svansviftningar från oss

http://www.storolillnos.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lizzie - 20 april 2016 18:30

 är nu efter tre år löst och priset "återfunnet", så alltså lika många år som jag hade erövrat det av Monika Jansson skänkta vandringspriset till Årets Lydnadshund ; lika många år tog det innan jag nu äntligen fått skriva in mej i rullorna.   All...

Av Lizzie - 3 februari 2016 13:09

Jag har ju haft synpunkter på att det bara är lilla Knasan ( Numera även kallad Blondie ;-) vilket då alltså inte beror på hennes hårfärg ...   ) som fått hänga med matte på kuliga saker   ... som tex vet jag att hon återigen ska få vara med på en Ni...

Av Lizzie - 22 januari 2016 19:37

I dag firar Lilla Knasan sin niomånadersdag .... och ska man sammanfatta de sju månader hon tillbringat hos oss, så kan man väl säga att det antagligen finns en anledning till att hon fortfarande inte fått nåt annat "namn" och att det kanske beror på...

Av Lizzie - 21 januari 2016 14:34

antar jag att han den där Kungen av Snö tyckte när han under nyårshelgen lassade ner en himla massa snö och kyla med för den delen ...    I vanlig ordning ville ju jag ha "stenkoll" på läget redan första dan det kommit ner lite mera vitt och ffa my...

Av Lizzie - 20 januari 2016 15:30

 kan man lugnt säga att den lilla Knasan tar sig fram, och eftersom det här med att skriva ikapp mest skulle handla om just hennes intåg i flocken så tar jag väl och bjuder på några rader till om henne då ...    Matte fick ju tidigt en förfrågan om...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards