Lizzieonline ..

Direktlänk till inlägg 18 januari 2013

Undrar om det blir pannkaka nu ...

Av Lizzie - 18 januari 2013 12:10

Matte har ju tydligen fått för sig att vi ska göra en mix av lite av varje som kan förekomma på en "plan" under kommande år ...   , och uppenbarligen är "projektet" påbörjat i och med att vi tisdags tränade eliltydnad i Knivsta med Trolla och Ztella, och i går tillsammans med Allis och Lina tränade rallylydnad i ridhus.


Ja, igår fick jag ju iofs först träna på inkallning med snabba stopp eftersom vi var i ett ridhus, men min matte är ju alltid lite oföutsägbar beträffande det där med träning, och vad hon fick för sig i går var att på nåt vis försöka "länka" mellan slalom mellan mattes ben och riktig slalom mellan pinnar ...   !!


Fast helt lätt blir det ju inte för litet ESS när jag alltid får börja med att från vanlig fotposition på vänster sida gå till höger mellan mattes ben ...   för att sen börja från höger in till agilityslalom ... Hmpf ..  

Eller så får vi redan nu ( innan vi ens har startat i nybörjarrally ..   ) sätta i gång med högerhandling, vilket inte är plättlätt för en stackars "vanlig lydnadshund" som jag ...


Så här såg det förresten ut för flera år sen när Sinnica och jag testade slalomet Tierp   


 


Hur som helst så med lite pyssel fick vi till ett "åttapinnars-slalom" med hyfsat små hjälper i går, för det är ju egentligen bara slalomet som återstår att få mera ordning på, innan jag iaf skulle kunna starta i hoppklassen på nån träningstävling ...

De "vanliga" hindren och tunnlarna brukar jag ju passa på att tjuvträna på emellanåt, och vad värre är ..   jag brukar även ta chansen att rejsa över både A-hindret och balansbommen när matte är lite ouppmärksam ... thi-hi ..


Men just ja, det var ju jättelänge sen jag körde däcket ...   men det har heller aldrig varit nåt problem förut så förhoppningsvis ska vi väl kunna damma av det hoppet oxå ..


Så här såg det ut för några år sedan och bilden togs vid samma tillfälle som slalombilden; alltså i Tierp med Sinnica vid rodret och matte bakom kameran.


 


Jamen det här med rallylydnad är ju hur skoj som helst, bara den där matten lär sig hur man ska göra vid varje skylt ....   för det vore ju inte så bra om hon vid varje skylt måste stanna och klia sig i huvudet .. ( hur momentet ska utföras alltså .. ) men hon har iaf lärt sig att kopplet aldrig får strama ... problemet är ju bara att normalt så har ja aldrig jag koppel när vi ska jobba ..


T ex så har "vi" problem med momentet där jag ska sätta mej framför matte och hon ska backa och jag följa med först ett steg, sen två steg åsså tre steg ,, vilket går hur bra som helst när jag inte är kopplad, men med koppel på funkar bara de två första förflyttningarna, för si sen vill jag in i fotpostition ... Suck !!


I går fick visst matte hjärnsläpp .. igen ... ( Inget nytt fenomen alltså ...   )för när hon började backa så sa hon backa till mej oxå .. vilket jag så klart gjorde och gissa om det blev sträckt koppel när vi båda backade och alltså gick åt varsitt håll .... *harkl*


På en annan skylt står det : Stopp, sitt - ligg ! Det betyder att vi ska stanna, jag ska sätta mej och därefter lägga mej ner, vilket jag gjorde ... och därefter ska "marschen" fortsätta utan att jag får sätta mej upp emellan ( som man ju normalt gör efter ett nedläggande i vanliga "lydnaden" .. ) och matte tog ett snabbt första steg för att jag skulle fatta att jag inte skulle sätta mej upp först .. och sen blev det lixom ett "ryck" i hennes koppel ...


Jamen hon hade ju glömt att säga "FOT" när hon knallade iväg, så jag gjorde som jag är lärd = låg lugnt kvar ..   


Så egentligen hade väl dagens rubrik mycket väl kunna vara : Hur svårt kan de va ??? Tydligen jättesvårt om ni frågar min matte iaf :-))


Ha en hunderbar helg  !!!


// Lizzie   


PS Som grädde på veckan mos ska jag snart få träffa lilla busiga mysiga snöleoparden Amper, så det blir det nog en himla massa snöbus men förhoppningsvis inte snömos ...   


 
 
Rudi

Rudi

18 januari 2013 14:15

Pannkaka är gott! Hoppas det bli det! Att du börjat träna din matte i rally är superkul tycker jag! Snart ses vi på banorna!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Storolillnosarna

Storolillnosarna

18 januari 2013 17:34

Haha! Du är rolig du! Backar åt varsitt håll! :D

Vår matte skrattar igenkännande när det gäller rallyn. Och hon förstår att det måste vara etter värre för ett riktigt lydnadsproffsekipage som du o din matte.
Vår matte minns att förr tänkte hon morskt: "Äh, det där med rallylydnad borde ju vara plättlätt, ju!". Den tanken försvann direkt vid första prova-på-rallybana-försöket. Hon stod också o kliade sig i huvudet vid skyltarna... Fast nu är vi fast i rallylydnadsträsket - för det är så skoj! (Fast inte lika roligt som agility förstås, men nästan) Och vi vet (från agilityn) hur viktigt det är med banvandring o att använda hela kroppspråket...

Senare i år har ju Uppsala HU rallylydnadstävling (2 stycken visst). Spirou o Pingu planerar att vara där då.

Hoppas du grejar ett 12-pinnars slalom snart. Tala om att du är en riktig mångpysslare, Lizzie! Och vi säger som Rudi här ovanför: Pankaka är gott!! :)

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
Ingen bild

Jenny o Brio

18 januari 2013 20:53

Ja du LIzzie! Det är inte lätt med snurriga mattar... Du klarar det ju galant om bara matten säger rätt ang vad du ska göra misstänker jag. Men åh så bra träning för knoppen att hålla på med lite av varje sådär i en salig röra! Lycka till :)

 
Jeanette och Smokey

Jeanette och Smokey

19 januari 2013 21:30

Rally är klurigt och en del banor riktigt snurriga . Men ni är ju så bra så det kommer bli toppen vilken sportgren ni än ger er in i . Heja på !!!

http://www.smokey.hundpoolen.nu

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lizzie - 20 april 2016 18:30

 är nu efter tre år löst och priset "återfunnet", så alltså lika många år som jag hade erövrat det av Monika Jansson skänkta vandringspriset till Årets Lydnadshund ; lika många år tog det innan jag nu äntligen fått skriva in mej i rullorna.   All...

Av Lizzie - 3 februari 2016 13:09

Jag har ju haft synpunkter på att det bara är lilla Knasan ( Numera även kallad Blondie ;-) vilket då alltså inte beror på hennes hårfärg ...   ) som fått hänga med matte på kuliga saker   ... som tex vet jag att hon återigen ska få vara med på en Ni...

Av Lizzie - 22 januari 2016 19:37

I dag firar Lilla Knasan sin niomånadersdag .... och ska man sammanfatta de sju månader hon tillbringat hos oss, så kan man väl säga att det antagligen finns en anledning till att hon fortfarande inte fått nåt annat "namn" och att det kanske beror på...

Av Lizzie - 21 januari 2016 14:34

antar jag att han den där Kungen av Snö tyckte när han under nyårshelgen lassade ner en himla massa snö och kyla med för den delen ...    I vanlig ordning ville ju jag ha "stenkoll" på läget redan första dan det kommit ner lite mera vitt och ffa my...

Av Lizzie - 20 januari 2016 15:30

 kan man lugnt säga att den lilla Knasan tar sig fram, och eftersom det här med att skriva ikapp mest skulle handla om just hennes intåg i flocken så tar jag väl och bjuder på några rader till om henne då ...    Matte fick ju tidigt en förfrågan om...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards