Lizzieonline ..

Direktlänk till inlägg 8 januari 2013

Året som gick ...

Av Lizzie - 8 januari 2013 19:29


Den här bilden symboliserar rätt väl både hur det såg ut när vi kom upp till Grönklitt ( som alltså inte alls var ett dugg grönt utan vitt vitt vitt ... ) i jul, och även lite hur "vi" känt oss på sistone varför den insnöade headern kändes som en bra avlösning till God Jul-varianten !!


Året som passerat har bestått av både vin och vatten både vad gäller livet i stort och resultat på tävlingar  ,, för det var ju först efter begravningen av mattes högt älskade far på försommaren, som vi överhuvudtaget kom till start alls på nån tävling ..

Vi var faktiskt anmälda i början på säsongen, men ena gången blev vi bortlottade ( första gången det hänt att vi blivit bortlottade på lydnad )  ... och andra gången var min matte jätteförkyld, och då är hon inge bra som coach åt mej ... så då lämnade "vi" WO ..


Turen har väl inte heller riktigt stått oss bi på lydnadsproven kan vi väl lugnt påstå, och då inte bara otur med lottning ( spiken 5 ggr av sju möjliga ... och att starta sist på en sen kvällstävling när ekipaget före bröt i början av programmet bidrog så klart inte heller till bästa möjliga resultat .... Den tävlingen vann vi för övrigt, fast poängen räckte bara till ett andrapris  ) men fyra förstapris ( varav två klassvinster ) till fixade vi ändå till i eliten på de sju starterna, så totalt är jag nu uppe 15 elitettor  !!


På sista tävlingen var det för övrigt bara nån cm ifrån ett förstapris, när jag för första gången på över tre år nollar en ruta pga jag inte klippt klorna ordentligt ..

Äh, riktigt så var det väl inte men en av mina framtassar hamnade lixom på bandkanten ... och i elit är det ju inte som i trean att det är bordsprincipen som gäller ...


Framåt höstkanten bestämde iaf "vi" ( = läs matte ... ) att jag skulle testa de nya spanieljaktproven,

och tack vare förnämlig träningshjälp av både Helen i Valö, och Lisbeth i Almungentrakten, fick jag till ett riktigt skapligt fältarbete om jag får säga det själv ...


Inom loppet av en månad skulle jag sen få visa framtassarna på såväl land som vatten när det gällde spanielprov och däremellan lägga in både utställning och elitlydnad, så det gällde ju faktiskt att ha tungan rätt i munnen om man säger sååå ...


För en gångs i fjol hade jag iaf rätt bra flyt; eller kanske tom riktigt bra flyt :-) när jag först startade på Nybörjarprov B i slutet av augusti, för att veckan efter på lördan ta just det femtonde förstapriset i lydnad ( på 298,5 p ) för att dagen efter  ställas i veteranklass på Högboutställningen med ett Ck som resultat ..

Åh som grädde på moset tog jag mej veckan efter djupt vatten över huvudet och fixade Vattenprovet; vilket jag för övrigt var ensam om att klara på det provet ..


Meningen hade även varit att vi tidigare under hösten skulle ha åkt över till Gotland bara så där ändå en helg, men när det av olika skäl inte heller hade blivit av ... ( som en hel del annat alltså ... ) så tyckte lilla jag att då var det verkligen dax att kombinera nytta med nöje ... vilket alltså var samma som att vi sista helgen i oktober tog stora båten med destination Gotland och Visby, för att jag där dan efter skulle starta på det spanieljaktprov som heter Nybörjarprov A ...


På A-provet spelar det inte nån som helst roll hur bra man sköter sig beträffande stil, fart mönster, minnesmarkering, apportering osv ( och allt annat som ska bedömas ... ) om man inte lyckas få upp en pippi på vingar ... vilket jag då alltså lyckades med en isande kall oktobermorgon i Roma , så gissa om min matte nog var både rätt stolt över mej och rätt lycklig själv med för den delen ,,, och när det sen skulle visa sig att vi inalles bara var tre sk DP-springrar ( Dual Purpose ) som hade lyckats greja A-provet  under året ... ja, då blev nog matte ännu mer impad av sin " lilla odåga " som ju var mitt enda smeknamn långt upp i åren   



 

Så i dag håller matte på med att sammanställa mina resultat för år 2012, eftersom de ska vara inskickade före den 10:e till Springerklubbens lokalområde, ( som har egna utmärkelser för " Årets Springrar " ) och före den 15:e till "Stora" Springerklubben om man vill aspirera på nån utmärkelse eller vandringspris, men det verkar iaf som om om jag får vara herre på täppan beträffande Årets Lydnadsspringer för tredje året i rad ( Där fem resultat ska tillgodoräknas ) fast man ska som bekant aldrig ropa hej förrän man är över nån konstig bäck har jag fått höra ... Det kan ju finnas oredovisade resultat ute i buskarna ..


Däremot har "vi" visst inte bestämt huruvida jag ska fortsätta ett år till eller inte vad gäller lydnaden ( jag fyller ju trots allt hela nio år i juni .... ) eller om jag bara ska "lämna över" till de yngre förmågorna, som nu är på väg uppåt ...  ( Vilket är jätteskoj, och extra skoj eftersom jag fått höra att jag inspirerat flera ESS att faktiskt fortsätta upp genom klasserna till elit ) det vet "vi" visst inte än ...


Så om jag ska nöja mej med att jag var första springer någonsin att både kvala in och genomföra ett SM i tävlingslydnad, att jag var först med att passera den magiska 300-poängsgränsen, och att jag med mina 15 förstapris i elitlydnad är den springer som hittills lyckats  knapra ihop flest förstapris  ( Den som ligger närmast hade fått ihop nio tror jag det var) och därefter tacka för mej och övergå till rallylydnad ... Ja, det står nog än så länge skrivet i de där stjärnorna ....


Att min lydnadsnördiga matte helt skulle överge tävlingslydnaden, det kan jag förstås glömma, men det är ju inte samma som att jag kommer att starta på prov tydligen .. och förresten så har "vi" ju redan sen flera år tillbaka hållt på med nån slags mix av tävlingslydnad, rallylydnad, freestyle och agility ....

ja lite på samma sätt som matte alltid hävdat att den dan det kommer rapportspårsök som special på brukset, då startar vi :-)) men rapportspårsök är iaf himla bra som  konditionsträning ... och om att rejsa brukar ju jag som bekant gilla ...   


Har´e gott !!


// Lizzie



   


PS Som motvikt till det insnöade slängde jag med två bilder  från Vattenprovet jag fixade, och eftersom jag var den enda som klarade provet så fick jag dessutom ta med mej den fina vildanden hem .. fast för närvarande befinner den sig i fruset tillstånd i våran frys ,,, och eftersom vatten nog är det element som jag gillar allra mest, kan det väl tänkas att den fina pippin kommer att återanvändas framåt sommaren. DS

     



 
 
Kerstin o Storolillnosarna

Kerstin o Storolillnosarna

9 januari 2013 02:47

Du är bäst - och din coachmatte! Det finns inget mer att säga, liksom. Det ska bli spännande o få se vad ni hittar på nu i år.

Glada och mkt imponerade (av er, alltså) svansviftningar från oss :)

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
Ayla o Axa m familj

Ayla o Axa m familj

9 januari 2013 08:02

Hej där, att ni haft en bra jul m.m förstår man. Vitt som tusan ju, härligt. Men hemma i Uppsala har ni is, vi har lera, halkigt vilket som. Is är nog värst förståss för vi har ju asfaltsgator att gå på. Du har blivit stora damen Lizzie, hälsa matte att hon skaffar en kompis att tävla med, du kan ju lära den allt du kan och så kan du slippa tävla bara vara stöd till kompisen på ålderns höst. Låter väl bra eller hur. Ha en bra fortsättning hälsar vi på Västkusten.

http://www.hoffearras.se

 
Ingen bild

ESSingarna

10 januari 2013 19:10

Vi är sååååå imponerade. Helt fantastiskt vad ni har hunnit med under året :-)
Hoppas att även detta år bjuder på lika fina tävlingsresultat.

Kram ESSingarna med flock

 
Lillesnyta

Lillesnyta

10 januari 2013 19:14

Så flinke dere er, et innholdsrikt år.

http://springerjentastella.blogg.no

 
Ingen bild

Marie o Xit

10 januari 2013 20:22

Håller med Kerstin!!!! Ni är bara bäst!!!!!!!!!!!!!!! Så det så
Supermånga kramar och vi är helt säkra på att ni kommer bärga massor med framgångar även under 2013
♥♥♥

 
Jeanette och Smokey

Jeanette och Smokey

11 januari 2013 17:39

Instämmer med övriga . Ni är så bra och ni inspirerar verkligen. Önskar er ett härligt år med massor av roliga äventyr.

http://www.smokey.hundpoolen.nu

 
Ingen bild

Lena Olsson

12 januari 2013 00:10

Hej på er!
Finns nog ingen som kommer att slå er i allt ni gjort! Du är så himla duktiga, fantastiska! Njut och sola er i glansen.
Kram från oss beundrare..
Lena, Zigge, Elton och så Neo..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lizzie - 20 april 2016 18:30

 är nu efter tre år löst och priset "återfunnet", så alltså lika många år som jag hade erövrat det av Monika Jansson skänkta vandringspriset till Årets Lydnadshund ; lika många år tog det innan jag nu äntligen fått skriva in mej i rullorna.   All...

Av Lizzie - 3 februari 2016 13:09

Jag har ju haft synpunkter på att det bara är lilla Knasan ( Numera även kallad Blondie ;-) vilket då alltså inte beror på hennes hårfärg ...   ) som fått hänga med matte på kuliga saker   ... som tex vet jag att hon återigen ska få vara med på en Ni...

Av Lizzie - 22 januari 2016 19:37

I dag firar Lilla Knasan sin niomånadersdag .... och ska man sammanfatta de sju månader hon tillbringat hos oss, så kan man väl säga att det antagligen finns en anledning till att hon fortfarande inte fått nåt annat "namn" och att det kanske beror på...

Av Lizzie - 21 januari 2016 14:34

antar jag att han den där Kungen av Snö tyckte när han under nyårshelgen lassade ner en himla massa snö och kyla med för den delen ...    I vanlig ordning ville ju jag ha "stenkoll" på läget redan första dan det kommit ner lite mera vitt och ffa my...

Av Lizzie - 20 januari 2016 15:30

 kan man lugnt säga att den lilla Knasan tar sig fram, och eftersom det här med att skriva ikapp mest skulle handla om just hennes intåg i flocken så tar jag väl och bjuder på några rader till om henne då ...    Matte fick ju tidigt en förfrågan om...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards