Lizzieonline ..

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2012

Att trampa i klaveret ...

Av Lizzie - 23 oktober 2012 20:00

  eller bildligt balansera på en knivsegg ...   det var ju lixom frågan i söndags på tävlingen i Tierp ..


Om vi tar det från början så kan jag väl återigen skylla rätt mycket på matte, som tydligen helt snöat in på att dra spiken på elitlydnaden i år   ... när hon vid det här laget mycket väl borde veta att vi inte får till nån bra uppvärmning efter att gruppmomenten avklarats och det är dax att gå in enskilt om man ska vara först på plan .....   och bara får ett par minuter på sig, i synnerhet inte när det som i Tierp regnade ... ( otippat eller ... ) och matte hade hur mycket överdragskläder som helst på sig ... Suck säger jag bara !!!!!!!


Det gick hur som helst hyfsat skapligt ända fram till det moment som ( av rätt många av många faktiskt .. ) döpts om till " rutdj .... n " istället för det riktiga "namnet" Sändande med dirigering, platsläggning och inkallning   !!

 


Men alltså tänk själva, först ska jag springa 10 meter och ställa mej bakom en kon, för att sen skickas vidare ca 25 meter bort till en bandkantad kvadrat med en kon i varje hörn ..   där det förväntas av mej att jag först ska springa fort som sjutton till den där fyrkanten, sen hitta nån slags mittpunkt ( näe jag har aldrig fått gå nån kurs i geometri ... ) vända mej helt om för att ställa mej snyggt och prydligt för att sen snabbt slänga mej ner ( då helst mitt i kvadraten , och under tiden ska matte utföra nån egen slags geometrisk figur och promenera nästan ända fram till mej för att sen vinkla åt nåt håll,  ( beror visst på om jag är skickad från höger eller vänster till rutan .. ) och därefter  traska tillbaka till utgångspunkten och när hon är nästan framme vid den pnkten så ska lilla jag kallas in .. och fort som attan ska jag springa tillbaka oxå, vilket jag oftast fixar väldigt bra !!


Puh, ni fattar ju, och alla de där delarna skötte jag jättebra ( om jag får säga det själv alltså ... ) utom en enda pytteliten detalj ...    jag råkade nämligen slänga mej ner på liggkommandot så att min ena tass hamnade på " inramningsbandet " ... fast iofs är det ju matte som ska dirigera mej, men jag vet att det visst är jättesvårt att på 25 meters håll se det på diagonalen ... Undrar om man får förse sin matte med en sån här mackapär ...  !??


Så för första gången på över tre år NOLLADE jag rutan, och därmed sprack även förhoppningen om att återigen komma med på årsbästalistan ..   för då måste man ha fem förstapris, och i är har jag ju bara fått till fyra .. snyft ..


Fyra tassar i backen brukar matte säga ( fast det är iofs inte så ofta jag lyssnar på det, eftersom jag tycker att det är rätt lattjo att leka flygande spaniel ... ) men en tass på bandet var ju tydligen ren katastrof ...

Skillnade mellan himmel och hevete handlade om ca 2,5 cm .. Ska re va nåt att bråka om ... tycker inte jag iaf !!


Nya satser nya vinster försökte jag mej käckt på att föreslå ... men det gick visst inte heller hem om man säger sååå ...


 


Att balansera på en knivsegg var väl kanske inte heller rätt uttryck när det gäller det där " fyrkantiga momentet " men jag kommer ihåg när både matte och husse fick lite hicka en gång när jag plötsligt hade gjort ett sånt där " spanielskutt " rakt upp på en "balansbom" för att kolla in ett flytetyg i Sigtuna ...

Anledningen till deras hicka var visst  att om jag hade missat ( hur dom nu kunde tro nåt såååå dumt ... ) hade jag hamnat rakt ner i drickat framför det lilla " faryget " ...  för på andra sidan balansbommen fanns ingenting att promenera på .. men det kunde iofs inte jag veta ju !!!


Förresten är det nedräkning inför Gotlandsresan nu ...   så på torsdag ska jag få åka med en riktigt stoooor båt / färja och så kan ni väl hålla tummarna för att jag iaf slipper åka på blåsning * 2 ..    prognosen för fredag ( när jaktprovet ska äga rum ) plus minus noll, snö och / eller regn och 14 meter nord nord västlig vind = Kulingvarning ...    


Hur kul på en skala tror ni det är !?!? Inte kul alls om ni frågar mej


Den andra blåsningen ... ja, det skulle ju t ex kunna vara att jag " får upp pippisar " som istället för att flyga upp direkt drar iväg på en lång startsträcka innan de lyfter ... och det kan nog vara lite fasansfullt ..   för om det då är fel vind så är jag rätt säker på att jag inte kommer att höra när matte blåser i pipan, och då kan det gå åt pipsvängen helt med fasaner som har spring i benen ...


Förutom fasaner så ska man visst få möjlighet att hålla andan oxå ..   alltså inte bara få ändan ur vagnen, utan få änder att lyfta   !!



Hej hopp !!


// Lizzie

 
 
Ingen bild

Lena Eriksson

23 oktober 2012 21:22

Lycka till på jaktprovet!

 
Marina

Marina

25 oktober 2012 14:02

Hej! Lizzie!
Du är såååå välkommen till Gotland. Det ska bli kul att se dej in action. Inte så ofta springer av standardmodell vågar sig hit.
Lycka till och vi ses på fredag.
Marina med flock på Deb's knl

http://www.debs.se

 
Ayla o Axa m familj

Ayla o Axa m familj

26 oktober 2012 10:28

Håller alla tummar och tassar för dig inför Gotlandsresan. Det blir spännande med stor båt med förstår vi, det brukar inte kännas att det blåser på havet när man åker så stora båtar. Lycka till säger vi från ett blåsigt västkusten

http://www.hoffearras.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lizzie - 20 april 2016 18:30

 är nu efter tre år löst och priset "återfunnet", så alltså lika många år som jag hade erövrat det av Monika Jansson skänkta vandringspriset till Årets Lydnadshund ; lika många år tog det innan jag nu äntligen fått skriva in mej i rullorna.   All...

Av Lizzie - 3 februari 2016 13:09

Jag har ju haft synpunkter på att det bara är lilla Knasan ( Numera även kallad Blondie ;-) vilket då alltså inte beror på hennes hårfärg ...   ) som fått hänga med matte på kuliga saker   ... som tex vet jag att hon återigen ska få vara med på en Ni...

Av Lizzie - 22 januari 2016 19:37

I dag firar Lilla Knasan sin niomånadersdag .... och ska man sammanfatta de sju månader hon tillbringat hos oss, så kan man väl säga att det antagligen finns en anledning till att hon fortfarande inte fått nåt annat "namn" och att det kanske beror på...

Av Lizzie - 21 januari 2016 14:34

antar jag att han den där Kungen av Snö tyckte när han under nyårshelgen lassade ner en himla massa snö och kyla med för den delen ...    I vanlig ordning ville ju jag ha "stenkoll" på läget redan första dan det kommit ner lite mera vitt och ffa my...

Av Lizzie - 20 januari 2016 15:30

 kan man lugnt säga att den lilla Knasan tar sig fram, och eftersom det här med att skriva ikapp mest skulle handla om just hennes intåg i flocken så tar jag väl och bjuder på några rader till om henne då ...    Matte fick ju tidigt en förfrågan om...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards