Lizzieonline ..

Direktlänk till inlägg 6 oktober 2012

Inte vår dag i dag :-(((

Av Lizzie - 6 oktober 2012 20:30


 

Sju tappra deltagare samlades kl 9.00 på Skutskärs BK tillsammans med deltagarna i samtliga övriga lydnadsklasser plus AKL-deltagare med ett underbart höstigt soligt väder som bäddat för en bra tävling ...   vilket snabbt skulle visa vara precis tvärtom  ..   för vår del iaf ...


Om vi börjar sas bakifrån så tar vi värsta katastrofen först .. och lite rörigt blev det väl eftersom min matte som dragit startnummer fyra nog trodde att det skulle bli några minuter " tillgodo" mellan upprop och gruppmoment ... så liiite bråttom, eller snarare mycket bråttom blev det ... och i villervallan av hämtning av både husse, sittigrupphalsband ( man får ju inte ens ha koppel i fickan på elitlydnaden längre .. ) och lämnande av koppel till husse, uppstod visst hjärnsläpp hos mej ...   varpå jag totalt glömde av mej och helt enkelt la mej ner och väntade in matte ... Jaja, ni fattar ... och ni kan ju tänka er minen på matte ... jag som inte missat ett sittigrupptillfälle på många år .. oavsett om grannhundar strulat eller så ..   !!


Jaja, sa matte jag bestämmer efter platsliggningen om jag avstår resten helt, eller om vi går in och kör en "träningstävling" ..    men eftersom jag under platsliggningen hade roat mej med att ligga och vifta på svansen åt husse, som jag visserligen inte såg, men väl kände vittring av ... så hade jag till skillnad mot nollan på sittet nu en förarglig åtta i protokollet ... *host*


Hur som, så talade matte om för Christina Rynning (  som startade efter oss .. ) att vi antagligen skulle komma att bryta nånstans under programmets gång .. så att hon skulle vara beredd på det ...


Mera fadäser skulle tyvärr komma under "resans gång" och jag kan väl säga att det lite blev en mix av SM:et i fjol och en tidigare tävling på just Skutskär, och orsakerna till fadäserna var i princip desamma, fast av lite olika skäl ..


På SM:et hörde nämligen inte Lizzie mina kommandon på inkallningen, inkallningen till rutan , upphämtningen från liggande i dumrutan, och även fjärren .. men där berodde det mest på allt sorl och ljud i både högtalare och från publik .. förutom att mattes röst inte var så mycket att hurra för pga en halsinfektion ..


På Skutskär för några år sedan var det i princip samma, men det som bidrog till hörbarhet nolla då, och även i dag, var att det blåste rejält och att det även blev i rak motvind både på inkallningen med ställande och läggande, samt inkallningen från rutan samt från upphämtningen från skiftet ligg i Zätat ...


Jag har inga problem att höra om jag sittter eller står, men om jag ligger ner så borde nog matte lära sig att hojta högre alternativt använda megafon ...


Inkallningen med ställande och läggande gav alltså betyg fem just pga av att jag inte hörde första inkallningskommandot ..    vilket då medförde att matte sen medvetet gav dubbelkommandon på rutan för att inte riskera att nolla den, och betyget på rutan blev en sjua ..


Apporteringsdirigeringen var rätt svår, för dels var det ganska högt gräs ( matte såg överhuvudtaget inte den högra apporten från sitt håll, men väl den mittersta .. )  så när jag  efter konskicket och en snyggt högerskick inte såg nån apport alls åt höger, så valde jag att vända mot mitten ,,,   vilket då föranledde omkommandon från mattes sida, men dirigering kostar, så betyget blev 6,5 ...  ( Ja, jag vet att jag borde ha lärt mej att lite på mattes dirigering, men men ... )


Zätat ska vi kanske inte heller prata om, men sjuan där skyller jag helt och hållet på matte, för hon borde vid det här laget veta att jag inväntar hennes fotkommando innan jag ansluter efter skiftena ... och att hon måste vara tydlig med det särskilt på det skifte som är ligg ...


Åttor hade jag ( förutom på platsliggningen som jag redan nämnt .. ) även på hopp - metallapport ( med kommentar lek vid gripande ..   ) och fjärren, där jag tydligen hade råkat flytta mej något framåt ..  Det moment som annars mest varit min stadiga tia ...


Återstår då bara betygen från fritt följ och vittring, som iaf båda gav nior i betyg ..  !!


På vittringen står som enda kommentar omtag, och eftersom det i regelboken står att det inte ges neddrag för ett omtag, så var det väl nåt annat oxå fast det inte stod som med kommentar ...


Enda kommentaren på fria följet var "pos i språng", och det var säkert matte som rådde för det, för kolla hur tossig hon ser ut i sin luva som hon " fällt upp över öronen " för att inte missa nån kommendering från TL ..


Jaja, hade hon fattat att snälla Anna-Lena  ( som har min halvsyster Rusa ) skulle föreviga oss, så hade nog matte lämnat luvan utanför planen ...   


Förmodligen blev väl matte så chockad av allt tok jag ställde till med för att jag inte hörde .. att hon till och med glömde bort att vi skulle  bryta nånstans "under resans" gång ... men nu fick vi iaf ytterligare bekräftat att jag som normalt inte har några problem med hörseln, faktiskt har väldigt svårt att höra när det är stark motvind och ffa när jag ligger ner .. men hur man löser det problemet har matte ingen aning om, för att sätta "klypa" i håret på mej får man ju tyvärr inte göra ...


Supernöjd är iaf matte med mitt fria följ, och det roliga är att det bara var jag och Evas Z ( en av mina träningskompisar, som för övrigt vann eliten i dag ) som hade betyg nio på fria följet ... och det var flera som kommenterade att det såg så snyggt ut, så jag får väl trösta mej med det ...   fast visst sjutton svider det att vi nu för första gången på mer än tre år landar på ett tredjepris med 214,5 poäng ...


Men, men vi spottar i nävar och tassar och försöker klura på hur få till en tävling i motvind och / eller mycket " sorl" ikring ..

Är det nån som har en fiffig idé att dela med sig av, vore vi väldans tacksamma för bra tips !!

Matte tycker nämligen att hon tar i för kung och fosterland, men det räcker inte ... när jag iaf inte hör ... och jag är verkligen inte "olydig" om nu nån trodde det !!



Avslutar med en bild från en tidigare tävling på Skutskärs BK och önskar Er en fortsatt (h)underbar helg !!


      


// Lizzie






PS Stort Grattistill båda våra kompisar Eva med Zäta och Marie med Lina som i dag stod som etta och tvåa på pallen med tävlingens två enda förstapris !! DS

 
 
Ingen bild

Marie

6 oktober 2012 21:16

Jag vet att ni tar det nästa gång!!

 
Ingen bild

Anna-Lena & ligan

6 oktober 2012 21:38

Bara att spotta i näarna som du säger.... Mina nävar är äckliga alltsomoftast ;-))
Kram från oss på åskådarplats, Anna-Lena med djur

 
Ayla o Axa m familj

Ayla o Axa m familj

7 oktober 2012 07:56

Börjar med att tacka för grattiset vi fick av er för utställnings resultaten. Synd att din matte missade rosetterna men alla är kanske inte så noga med det. Vår matte samlar på dem. Det är väl inte illa att bli trea även om man vill vinna. Nästa gång blir det kanske bättre men vi säger ändå grattis till tredje plats. Vi hörs

http://www.hoffearras.se

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

8 oktober 2012 10:49

Heja heja, nu tragglar vi också elitmoment :-) kRAM

http://fantasticdog.com

 
Ingen bild

Lena Olsson

15 oktober 2012 19:53

Hej på er!
Vi vet ju att ni är enormt duktiga, ni kommer igen!

Kramen från Lena med Zigge & gäng!!

 
Ingen bild

Jenny o Brio

16 oktober 2012 12:53

Nya tag, nya framgångar framöver :) Heja på!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lizzie - 20 april 2016 18:30

 är nu efter tre år löst och priset "återfunnet", så alltså lika många år som jag hade erövrat det av Monika Jansson skänkta vandringspriset till Årets Lydnadshund ; lika många år tog det innan jag nu äntligen fått skriva in mej i rullorna.   All...

Av Lizzie - 3 februari 2016 13:09

Jag har ju haft synpunkter på att det bara är lilla Knasan ( Numera även kallad Blondie ;-) vilket då alltså inte beror på hennes hårfärg ...   ) som fått hänga med matte på kuliga saker   ... som tex vet jag att hon återigen ska få vara med på en Ni...

Av Lizzie - 22 januari 2016 19:37

I dag firar Lilla Knasan sin niomånadersdag .... och ska man sammanfatta de sju månader hon tillbringat hos oss, så kan man väl säga att det antagligen finns en anledning till att hon fortfarande inte fått nåt annat "namn" och att det kanske beror på...

Av Lizzie - 21 januari 2016 14:34

antar jag att han den där Kungen av Snö tyckte när han under nyårshelgen lassade ner en himla massa snö och kyla med för den delen ...    I vanlig ordning ville ju jag ha "stenkoll" på läget redan första dan det kommit ner lite mera vitt och ffa my...

Av Lizzie - 20 januari 2016 15:30

 kan man lugnt säga att den lilla Knasan tar sig fram, och eftersom det här med att skriva ikapp mest skulle handla om just hennes intåg i flocken så tar jag väl och bjuder på några rader till om henne då ...    Matte fick ju tidigt en förfrågan om...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards