Lizzieonline ..

Direktlänk till inlägg 17 juni 2012

Ringrostig matte ...

Av Lizzie - 17 juni 2012 17:20

och dito hund kanske för ärlighetens namn ska tilläggas ...  *host* !! 

Ja, så kom vi då äntligen till start bland rutor och ränder och huruvida det var smart eller inte att genrepa i Tierp genom att delta i en rallylydnadskurs några dar före tävling kan väl kanske diskuteras ..  bl a eftersom mitt fria följ i dag visst inte utföll till mattes belåtenhet om man säger såå ..   men vad då, jag så ju inga skyltar den här gången .. !!!

   

Matte hade ju innan sagt att hon skulle vara jättenöjd om vi så bara tog oss "runt" utan nollor, och hon skulle bli överlycklig om vi klarade ytterligare ett förstapris, om så bara med en 1/2 poämg till godo ..

Hur det gick !??

Jo, om vi börjar nerifrån / underifrån så fick vi dagens sämsta betyg ( en sjua ) på det moment som matte konstigt nog var mest nöjd med .. ( nämligen apporteringsdirigeringen ) för nu var det ingen som helst tvekan utan vinkeln till den lottade högerapporten var sk klockren ... ( undrar förresten när man använder uttrycket klocksmutsig .... ??? ) OCH inleverans i galopp ..   !!!

Nu är det ju nya regler beträffande sk omtag av apporter ( alltså om man inte fått nåt bra grepp direkt ) så matte var ju jätteglad över den ändringen, då jag just bytte till ett bättre grepp, men eftersom jag uppenbart "tappat" apporten på backen i samband med omtaget så försvann det ju direkt 2 betygsenheter, vilket i det här fallet motsvarande 6 poäng ...   

Näst sämsta betyget hade vi på rutan, ( som jag faktiskt rätt många gånger haft tior på ) men i dag såg jag ingen ruta överhuvudtaget utan kände mej nog mest som kon på ängen efter konskicket ...   varför matte fick ge ett extrakommando så där rök i en hast 8 poäng ( 2 betygsenheter * koeff 4 )  pga att jag inte varit observant nog ...   

Bortsett från det onödiga extrakommandot så var sändandet till rutan, samt ställandet och läggandet i den "inramade fyrkanten" och inkallningen riktigt bra, men sista metrarna av transporten så där om jag ska vara helt ärlig ..   och betyget blev 7,5.

Två åttor hade vi i protokollet, varav ena åttan på fria följet ...    ( Så dåligt har jag inte haft på ff sen nån gång på hösten 2009 .. ) men det är väl klart att om matte blandar rally med vanlig lydnad, så kan det väl bli lite "pendlande" ...   åsså hade vi visst lite närkontakt i en språngmarschsväng ..   

Andra åttan fick jag för att jag slarvade lite när jag skulle apportera metallen över hindret, men ingången vid sidan ( som i fjol till och från kunde bli " snett sättande " ) har jag iaf rätat upp till i år !!

Ja, då återstår det nior på platsliggning ( mattes fel ...   ) det sk Zätat ( oxå mattes fel ...   ) inkallning med ställande och läggande ( mitt fel för jag gjorde inte lika snyggt läggande som ställande ..   men vadå, jag har ju ingen hasplåt under magen ..) vittringsapportering ( vet faktiskt inte vad man drog för, men det stod särskilt noterat att jag gjort en riktigt snygg "luktdiskriminering" .. ) samt ett till av mina tidigare paradnummer; nämligen fjärrdirigering ..   och det berodde på att mitt sättande från liggande tydligen inte var lika snyggt som mitt sättande från stående ...   !

Delvis skyller jag väl på matte att vi inte testkörde en fjärr innan vi gick in på planen, men eftersom vi dragit ( eller snarare fått ..) spiken, så visste vi bara att första skiftet skulle bli stå ... Jaja !!

Javisst ja ! Höll på att glömma att vi iaf fick en tia och det var på sitt i grupp !!

Totalsumman blev 273 poäng, och med tanke på att matte skulle ha nöjt sig med 256 poäng, så är det väl himla lätt att räkna ut att matte är suuuuuupersuuuupernöjd med mej och dagens resultat ..   trots alla våra fadäser .. ( fast mest mattes förstås   

Förresten är jag själv rätt nöjd med att vi sen hösten 2009 ( när sköldkörtelmedicinen börjat ge verkan ) startat sammanlagt 13 gånger i elitlydnaden och att på dom starterna har det blivit 11 förstpris och 2 andrapris ( snubblande nära förstapris trots att vi ena gången avstod platsliggningen och den andra gången medvetet nollade den sk "dumrutan" .. ) och att jag i dag nu tog mitt tolfte förstapris ..   !!

Ha en förhoppningsvis skööön avslutning på helgen !!

// Lizzie

PS Plåtade oss i regnet när trojkan från Uppsala pallrat sig upp på pallen gjorde Sonja, som även är uppfödare till finaste Chiccie, som står till höger om mej på pallen  .. och snacka om att min matte är  "vattenkammad" ... för tyvärr så hade ju yret rätt beträffande den sk nederbörden ... DS

 
 
Jessica

Jessica

17 juni 2012 17:34

Grattis, vad duktiga ni var!! Går det så bra när ni är "rostiga", tänk då när ni inte är det:)

http://www.yrlabus.se/bloggen

 
Fasiten og mor

Fasiten og mor

17 juni 2012 17:36

Så greit å kunne skylde litt på matmor når det ikke går helt etter planen :p Selv om vi syns det var riktig så imponerende :)

http://bikkjene.wordpress.com

 
Mervi och tjejerna

Mervi och tjejerna

17 juni 2012 17:48

Grattis! Vad duktiga ni är!!
Kram från Västerås tjejerna

http://springerspaniel.se

 
Ingen bild

Anna-Lena & gänget

17 juni 2012 17:50

Stort grattis!!! Ni är så duktiga!!!
KRAMAR från oss alla!!

 
Helena, Vilja & Lystra

Helena, Vilja & Lystra

17 juni 2012 18:17

Ni är verkligen helt otroliga som bara går in och levererar gång på gång!

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Rudi

Rudi

17 juni 2012 22:32

Lizzie, min gull-fia! Puss, puss, puss på nosen! Du är min favvo-tjej och så rackarns talangfull!!!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Kerstin o Storolillnosarna

Kerstin o Storolillnosarna

18 juni 2012 02:36

Grattis till det tolfte! Bra jobbat! Ni är faktiskt otrooooliga!! :)

http://www.storolillnos.dinstudio.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lizzie - 20 april 2016 18:30

 är nu efter tre år löst och priset "återfunnet", så alltså lika många år som jag hade erövrat det av Monika Jansson skänkta vandringspriset till Årets Lydnadshund ; lika många år tog det innan jag nu äntligen fått skriva in mej i rullorna.   All...

Av Lizzie - 3 februari 2016 13:09

Jag har ju haft synpunkter på att det bara är lilla Knasan ( Numera även kallad Blondie ;-) vilket då alltså inte beror på hennes hårfärg ...   ) som fått hänga med matte på kuliga saker   ... som tex vet jag att hon återigen ska få vara med på en Ni...

Av Lizzie - 22 januari 2016 19:37

I dag firar Lilla Knasan sin niomånadersdag .... och ska man sammanfatta de sju månader hon tillbringat hos oss, så kan man väl säga att det antagligen finns en anledning till att hon fortfarande inte fått nåt annat "namn" och att det kanske beror på...

Av Lizzie - 21 januari 2016 14:34

antar jag att han den där Kungen av Snö tyckte när han under nyårshelgen lassade ner en himla massa snö och kyla med för den delen ...    I vanlig ordning ville ju jag ha "stenkoll" på läget redan första dan det kommit ner lite mera vitt och ffa my...

Av Lizzie - 20 januari 2016 15:30

 kan man lugnt säga att den lilla Knasan tar sig fram, och eftersom det här med att skriva ikapp mest skulle handla om just hennes intåg i flocken så tar jag väl och bjuder på några rader till om henne då ...    Matte fick ju tidigt en förfrågan om...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards