Lizzieonline ..

Direktlänk till inlägg 9 februari 2012

Strukturerad matte...

Av Lizzie - 9 februari 2012 21:30

iaf när det gällde upplägget beträffande vad vi skulle träna i dag ..   !


India och Ylva, Loxia och Birgitta åsså jag med min matte ( som ju oxå heter Birgitta ...    ) hade förmånen att få träna i Svartbergs nya inomhusträningshall med Niina som "dirigent", ett uppdrag som Niina alltid sköter med bravur om man säger sååå !!!


 

Alltså man vet ju aldrig vad ens matte kan hitta på ... och förresten så behöver det ju inte vara i "normal" ordning på tävling heller, även om det iofs oftast är den mer vanliga ordningen, med sitt i grupp först !

 


Gruppmoment var ju så klart standard en sån här dag, och matte var riktigt nöjd med både min attityd i "sittandet" och att jag struntade fullständigt i att Niina agerade störigt ...   för även om mattarna försvann utom synhåll, så kunde dom tydligen tjuvkika på oss ..   !!!


 


Vi fick fyra "pass" var, och innan dagen var slut hade jag faktiskt kört igenon hela elitprogrammet ( fast inte sammanhängande som på tävling .. ) och det moment som matte var allra mest nöjd med var kanske inte otippat sändande till ruta, med bra tempo och attityd till både kon och ruta, samt efterföljande inkallning  ....   !!


Lite väl "het" var ju tydligen i fria följet, men det heter ju för sjuttsingen just fritt följ ... och då borde man väl få "gå" hur fritt man vill ....  tycker iag jag !!!!!


Sista passet för dagen  ägnade " vi" bl a åt att jag fick träna på  att inte hålla fast apporten ...   !!!!!

Ja, ni läste helt rätt ...    Alltså det är väl inte för inte som jag uppenbarligen har en apporteringsgen .. och den genen påstår bestämt att gods ska levereras i mottagarens hand ... eller famn .. men definitivt inte släppas "ändes vägen" ..   !?!?


Jag minns det som om det vore i går, att när jag skulle träna inför vattenprovet ( där det ingår att man ska simma ut och bärga en dummie eller en upptinad pippi .. ) så gick det absolut inte för sig att stanna vid strandkanten och släppa ner apporten för att skaka av sig vattnet .. aja baja .. utan det var bara att skynda sig upp ur vattnet med vattnet drypande efter sidorna .. för att leverera "godset " innan man fick skaka vattnet ur pälsen ..


Så det där som matte tycker braiga, att på ett "klick" ( eller motsvarande ) släppa en apport för att direkt springa efter typ en kastad leksak ..   det har lixom varit liiiiite svårt ( för att inte säga omöjligt, mattes anm .. ) men i dag var leksaken faktiskt så "het" att jag gav sjutton i mina vanliga principer


Tjojooo .. hojtade matte, och såg väl ut som om hon vunnit högsta vinsten för att man inte håller fast en apport ..   Jajaja, say no more ...


Det sista vi sen gjorde för dagen var att testa Zätat ( som sen årsskiftet ersatt den sk dumrutan .. ) helt tävlingsmässigt, och tydligen var mina "skiften" ( som för dagen då hade ordningen sitt, stå. ligg )  riktigt bra !!


Det kunde ju inte matte se det själv, för då skulle det ju ha blivit dk om det hade varit tävling .. ) och matte kom iaf ihåg att invänta TL:s ( Alltså Niina .. ) kommendering och inte runda varken koner eller mej innan TL sa gör helt om ...    !!


Väldans nöjda med dagen kan vi väl sammanfatta det hela med att vi var , och tack oxå till Ylva och Birgitta för alltid lika trevligt sällskap !!


Avlsutar med några bilder från dagens "övningar" ...


 




               



          Hej hopp  !!!!!


          //   Lizzie


PS .. Vad matte däremot helt hade glömt bort, var ju att jag hade bett henne fota Camp Lizzie, så jag skulle kunna visa det för Rudi ...    men strålande tider, i dag kom iaf matte ihåg att ta med min fina tygbur ...   och inte fattar ju jag att hon kunde glömma att fota mitt läger, för hon förevigade Loxias läger eller kanske snarare lager av filtar ..   DS


 

 
 
Katarina och Fixa

Katarina och Fixa

9 februari 2012 21:57

Vad kul med träning hos Niina! Och med Fixas kullsyster India dessutom. Härligt att få lite lydnadsinspiration så här mitt i vintern.

http://www.helahunderiet.se

 
 Rudi

Rudi

9 februari 2012 21:58

Hur-kul-som-helst-träning syns det ju att det var idag!Duktig du är dessutom, Lizzie, min sköna! Att jag är hur besviken som helst för att jag inte fick se hur ett tjej-camp kan se ut, ska jag försöka att dölja... Fast vi kanske kan campa tillsammans någon gång så får jag kolla?

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

Jenny N

10 februari 2012 05:47

Vilket underbart härligt uttryck du har där i sittandet Lizzie. Jag bara smälter!!! Asså, ska det trots allt vara en spaniel för mig ändå..? Herreguuuud så svårt!!
Vad roligt med en liten borderterrier i elitklass, det hör inte till vanligheterna?!!!
Ni har verkligen haft en kalasdag! Ni är så duktiga!!!

 
Brollan

Brollan

10 februari 2012 10:09

Vad HÄFTIGT att få träna inne och med det "sällskapet" liksom :-) HÄRLIGT att ni är nöjda, ja både du och matten för en gång skull ;-)
Himla läckert att det ser om som det är sommar, ja i alla fall lite som sommar, på bilderna. Jättefina bilder och kul att vi fick "följa med" på träningen :-))

Min matte blev såååå förtjust i den där lilla, lite raggiga hunden? Hon påstår att dom är sååååcooola och att en sån skulle hon kunna tänksa sig att ha. VAAA!! Kan man ha någon annan ras än långöron? Hon är bra knäpp den där matten jag har ;-)
KRAM och ha en bra dag
Kram Brollan

http://sinnasidan.blogspot.com

 
Ingen bild

Rose-Marie och ESSingarna

10 februari 2012 12:40

Hej!

Så bra att ni fick en trevlig och givande dag :-)

Kram Rose-Marie och ESSingarna

 
Petra

Petra

10 februari 2012 16:39

Åhh nu blir jag ju avis vilken hall att få träna i, och dessutom bli kommenderad av Niina, ja nu lyser jag grönt :) Kul med alla bilderna, gillar när man besöker bloggar med både text och bilder.

Idag har Bingo fått en present, dock var han inte imponerad när han fick prova rätt storlek = dragsele är inskaffad för nu ska extra kilona bort ;o)

Hälsningar från oss i Norr!

http://bingo.hundpoolen.net

 
Marie L

Marie L

12 februari 2012 19:31

Oh vad fint det ser ut i hallen och vad duktiga ni är (som vanligt:-)

http://www.123minsida.se/Minos

 
Ayla o Axa m familj

Ayla o Axa m familj

17 februari 2012 09:32

Vilken tur att ha en inimhushall till träning, här vid kusten är det is och åter is som gäller. Idag var grindarna fastfrysna med så morgonprommisen blev inställd. Det blev gårdskiss ej poppis av hundarna. Får se om det tinat nu så det kan bli en runda. Ha en bra helg önskar vi här i Läjet.

http://www.hoffearras.se

 
Kerstin o Storolillnosarna

Kerstin o Storolillnosarna

18 februari 2012 07:58

Jag tror att det är minst tredje gången jag är här o kikar. Beundrar mest "sitt-i-grupp"-bilden. Du är ju för söööööt! <3 Så söt där du sitter o väntar på din matte som har gått o gömt sig. Hm.. liiite elak matte du har. ;) Skämt å sido, så syns även din fina attityd redan på bilden innan din matte har smitit iväg. Tänk att attityden även syns när jycken är still!! Fast du är ju förstås en proffsig elitjycke, då kanske man inte ska förvänta sig nåt annat! Eller? Har ju i ärlighetens namn inte kollat in så många elitlydnadsekipage. Fast jag är övertygad om att ni är de bästa av de bästa! Är man ESS så är man liksom bara det. :)

Kul förresten att få träna för Niina Svartberg. Fast proffs ska proffs ha!

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
Ingen bild

Lena Olsson

18 februari 2012 10:08

Hej på er duktiga!
Blir så avis på er träning! Här ligger det lite på sparlåga, har ingen bil (inne på omlack av baklucka)....så det skulle bli lite långt att åka till hall (Kungsör). Men måste ju skryta lite om Neo, häromdagen så chockade han mig genom att "förstå" apport-hålla fast (som vi har gnetat på länge). Nu är vi anmälda till lydnad för Maria Brandel i Kungsör :)
Kram från oss!!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lizzie - 20 april 2016 18:30

 är nu efter tre år löst och priset "återfunnet", så alltså lika många år som jag hade erövrat det av Monika Jansson skänkta vandringspriset till Årets Lydnadshund ; lika många år tog det innan jag nu äntligen fått skriva in mej i rullorna.   All...

Av Lizzie - 3 februari 2016 13:09

Jag har ju haft synpunkter på att det bara är lilla Knasan ( Numera även kallad Blondie ;-) vilket då alltså inte beror på hennes hårfärg ...   ) som fått hänga med matte på kuliga saker   ... som tex vet jag att hon återigen ska få vara med på en Ni...

Av Lizzie - 22 januari 2016 19:37

I dag firar Lilla Knasan sin niomånadersdag .... och ska man sammanfatta de sju månader hon tillbringat hos oss, så kan man väl säga att det antagligen finns en anledning till att hon fortfarande inte fått nåt annat "namn" och att det kanske beror på...

Av Lizzie - 21 januari 2016 14:34

antar jag att han den där Kungen av Snö tyckte när han under nyårshelgen lassade ner en himla massa snö och kyla med för den delen ...    I vanlig ordning ville ju jag ha "stenkoll" på läget redan första dan det kommit ner lite mera vitt och ffa my...

Av Lizzie - 20 januari 2016 15:30

 kan man lugnt säga att den lilla Knasan tar sig fram, och eftersom det här med att skriva ikapp mest skulle handla om just hennes intåg i flocken så tar jag väl och bjuder på några rader till om henne då ...    Matte fick ju tidigt en förfrågan om...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards