Lizzieonline ..

Direktlänk till inlägg 2 november 2011

Rallylydnad, fritt följ, inkallning och fjärr .....

Av Lizzie - 2 november 2011 13:45

Jo, vi åkte ju iväg och kikade på en officiell rallylydnadstävling i Rimbo i helgen, för matte har ju fått för sig att det kan vara ett bra "vinternöje" för oss ( = läs mej ...   utan att fråga alltså ) och hon har iofs redan anmält "oss" till en fortsättningskurs för just den domare, som dömde den avancerade klassen nu i helgen.


Tydligen fanns det ingen nybörjarkurs i höst, och antagligen spelar väl inte det nån roll, för det som är klurigt med första klassen är de "moment" som handlar om att gå på "fel sida" ...    och alltså är man hjärntvättad att sluta upp på vänster sida, lär det nog dröja ett tag innan matte får mej att fatta att nu är det "håll dej till höger Svensson som gäller"  ...   !


Däremot finns ju nånstans i mitt "bagage" helomvändningen där hunden ska gå runt bakom föraren, och jag kan minsann skvallra på min matte och berätta att första gången "vi" startade på ett lydnadsprov minns jag  att matte körde med tre olika modeller av helomvändning ...   så förutom den numera "vanliga" helomvändningen körde hon nämligen oxå dubbelt till vänster OCH den när man just ska gå runt bakom förarens  rygg ...   !!

 

Men, liiite besviken blev jag nog över att det inte var den fart och fläkt över alla hundar som jag hade förväntat mej, eftersom det tom står i anvisningarna att hund och förare ska visa glädje och samarbete, samt att dåligt tempo ska ge avdrag ..    för jag hade väl tänkt mej nåt i stil med min helomvändning på bakdelen ovan !?!?


Jaja, det lär nog visa sig, för tävla ska vi nog inte göra förrän jag lagt den vanliga tävlingslydnaden på hyllan, ( och förhoppningsvis ska väl det dröja ett tag ..   ) eftersom det som ger avdrag på vanlig lydnad ger plus på rallyt, och vice versa med tävlingslydnaden, och min matte påstår ju att jag är rätt bra på att virra till saker ändå ...   !??  Ska hon säga, som inte ens kan bestämma sig för vilka kommandoord "vi" ska använda på de vanliga momenten ...  !!!!!


Nu har "vi" iaf tittat igenom både fritt följ, inkallning och fjärr på videoklippen från i torsdags när Sanna filmade oss på träning , och jag kan väl säga att om matte bara skärper till sig lite på fria följet så ser det väl inte sååå  pjåkigt ut iaf ..   !


Ibland eller rentav ofta ..så är hon ( matten alltså .. ) nämligen ganska slarvig på träning med både det och det andra, som att glömma att knäppa igen väst och / eller jacka och det är klart att jag måste bli lite mera " framåt " då ..   !!


Den här gången kom hon iaf ihåg det ..  eller så hade Sanna sagt åt henne ...  ( eller kanske hon skärper sig när kameran är framme ...   ) fart och fläkt är det iaf över mitt fria följ, och jag har inte bara en gång försökt förklara för matte att man kan inte få allt samtidigt, men attityd går alltid före både position och precision, iaf om du frågar mej ...   och jag kallas väl inte för inte för HSB ..   *host* !!


OBS !!! Om du tänker kika på videoklippen STÄNG AV LJUDET om du inte vill bli vräkt ifall du bor i lgh ! Eller så får jag ta bort videosnuttarna tills jag lärt mej att skruva ner ljudet !!! OBS !!!!


 
Inkallningen tycker jag matte  ska vara nöjd med, och det är faktiskt mattes uppgift att tajma när jag ska göra "stoppen" eftersom jag har fullt upp med att både starta bra, springa fort och även stanna snabbt, men vad som tyvärr inte syns så  bra på filmsnutten (Husse klippte bort lite för mycket .. ) är att även ingången var riktigt bra !!



 

Men så klart måste matte trassla till begreppen även på fjärren, efter att jag på SM:et missförstod hennes ståtecken ( som tills dess var exakt samma som inkallning på "fältet" ..   och som därefter minskades ner .. så att skillnaden mellan sitt och stå var försumbar ...   ) och jag i höst två gånger missat tian för att jag " gissade " fel ..   !!!

Gissa vad matten  har fått för sig att använda för tecken till fjärren nu då ?!?!?!



 

Hej hopp !!

// Lizzie

PS Svaret på frågan om handtecknen till fjärren är : Inga alls   så nu gäller det att både höra upp och höra rätt .....  !! DS

 
 
Annika & Co

Annika & Co

2 november 2011 14:54

Då kanske jag kan fråga dig om råd ang rallylydnaden, ska ju gå instr. kurs..... i rallylydnad. Är rädd o virra till allt för Hope, och de är de där med att vara på "fel" sida som Bla krånglar till saker.... :-) kram

http://www.hundinfo.se

 
Mervi och tjejerna

Mervi och tjejerna

2 november 2011 16:10

Säger bara tummen upp för er.
Ha en bra helg! önskar Mervi och tjejerna.

http://springerspaniel.se

 
Rudi

Rudi

2 november 2011 18:15

Matten sitter bara här och dreglar över ditt fria följ och allt annan du är fena på, Lizzie-snygging!

http://www.bmwsfotoblogg.blogspot.com

 
Kerstin hon med storolillnosarna

Kerstin hon med storolillnosarna

2 november 2011 19:27

Jag gör samma som Rudi-matten - dreglar. Önskar man hade samma energi att få till en sådan precision - och med en sån trevlig attityd också. Det är så sött med denna svans som viftar till vid skiftena på fjärren. <3 Är mkt imponerad att du, Lizzie hänger med i svängarna när matten din snurrar runt så där snabbt i fria följet. Läckert!

Men hörru du, Lizzie. Hur duktig är din matte på höger o vänster egentligen? Jag är gaaanska säker på att "TL" säger "höger marsch" vid ett tillfälle, men ni svänger åt vänster... Hihi! (Eg ville jag bara bevisa att jag verkligen har tittat på filmsnuttarna. ;))

Apropå rallylydnad o lååångsamma ekipage, så kan väl ni visa dom hur det ska se ut! :)

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
Anna-Lena

Anna-Lena

3 november 2011 16:31

Ser bra ut!! Vi hörs snart! KRAM, Anna-Lena och ligan

http://annalenamedhundar.bloggproffs.se

 
Ingen bild

Marie med flock

3 november 2011 17:12

Snyggt jobbat Lizzie!!! Stor Kram från oss

 
Ingen bild

Marie o Xit

3 november 2011 21:59

Tack för pratstunden ikväll :) Trevligt att vi hann med att surra om både det ena och andra på relativt kort stund :)
Har nu skrivit ut Annika "HUS-liga" papper och hunnit med att beundra er på filmerna här på bloggen. Ni är så fantastiskt duktiga och man blir så inspirerad av dig både att läsa, se och höra när du kommer med dina kloka ord ♥ Tack för dem vännen ♥
Nu tar vi tag i det här och ses snart tycker jag, eller hur?
Lycka till med alla pappershögar.... själv ska jag surfa runt en liten liten stund och sen krypa till kojs
Kramen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lizzie - 20 april 2016 18:30

 är nu efter tre år löst och priset "återfunnet", så alltså lika många år som jag hade erövrat det av Monika Jansson skänkta vandringspriset till Årets Lydnadshund ; lika många år tog det innan jag nu äntligen fått skriva in mej i rullorna.   All...

Av Lizzie - 3 februari 2016 13:09

Jag har ju haft synpunkter på att det bara är lilla Knasan ( Numera även kallad Blondie ;-) vilket då alltså inte beror på hennes hårfärg ...   ) som fått hänga med matte på kuliga saker   ... som tex vet jag att hon återigen ska få vara med på en Ni...

Av Lizzie - 22 januari 2016 19:37

I dag firar Lilla Knasan sin niomånadersdag .... och ska man sammanfatta de sju månader hon tillbringat hos oss, så kan man väl säga att det antagligen finns en anledning till att hon fortfarande inte fått nåt annat "namn" och att det kanske beror på...

Av Lizzie - 21 januari 2016 14:34

antar jag att han den där Kungen av Snö tyckte när han under nyårshelgen lassade ner en himla massa snö och kyla med för den delen ...    I vanlig ordning ville ju jag ha "stenkoll" på läget redan första dan det kommit ner lite mera vitt och ffa my...

Av Lizzie - 20 januari 2016 15:30

 kan man lugnt säga att den lilla Knasan tar sig fram, och eftersom det här med att skriva ikapp mest skulle handla om just hennes intåg i flocken så tar jag väl och bjuder på några rader till om henne då ...    Matte fick ju tidigt en förfrågan om...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards