Lizzieonline ..

Direktlänk till inlägg 8 juni 2010

På grönbete ....

Av Lizzie - 8 juni 2010 08:00



hamnade jag av en ren slump och ett återbud i lördags, och eftersom både matte och jag tycker att chanser är till för att tas    så tackade vi självklart ja till att få delta i tävlingsmässig träning tillsammans med de ekipage från distriktet som ska starta på  årets Lydnads-SM i Karlstad, där sooolen alltid lyser ..   !!


     


Fast det vete katten om inte katten ( som iaf fortfarande står på kvallistan inför nästa års SM .. Oooops)  vid det här laget börjar känna sig rätt bekväm bland alla hermeliner ...   !!


Det här blir spännande sa matte efter att ha dragit startnr fyra  ( av sex möjliga siffror  ) vilket skulle innebära att när jag skulle utföra momenten i mellersta "ringen" skulle vi vara omringade på båda sidor ...   eftersom upplägget skulle vara just samma som på SM; alltså tre ringar samtidigt  !



Efter de inledande gruppmomenten följde sen fritt följ och vittringsapportering i första ringen, och eftersom jag startade direkt efter min träningskompis Alice, så hade  jag nog mera fokus på hur Alice skulle fixa de bägge "rutorna" i ring två ...   så när matte skickade mej på " sök apport " såg jag ingenting i det höga gräset, men hoppades att jag kunde lita på att matte inte lurades, och snabbt hittade jag faktiskt rätt pinne = Mycket nöjd matte   !!



Dumrutan i ring två gick kanon ( superfina skiften  .. ) och sen var det dax för en av dagens stora svårigheter; nämligen "vanliga" rutan, som syntes väldans dåligt ..   ( och inte blev det lättare av att Alice hade inkallning på G i nästa  ring .. ) så ett dk till konen blev det, men sen fixade jag ( utan dk och tydligen som enda hund ) att ta mej till rutan, och gjorde en snygg avslutning dessutom = Ännu nöjdare matte   !!


På hindret var jag lite " för ivrig " att få leva på hoppet  *harkl* så matte tog tillbaka mej innan jag fick hämta metallen ..   men jag var nog redan i tanken på väg mot nästa ring, som började med inkallningen, för att därefter följas av apporteringsdirigering ...   !


Apporterna som jag skulle dirigeras till 20 meter bort, syntes däremot knappt alls i det höga gräset, och det var faktiskt någon ( eller några ? ) som valde att bara göra ett konskick, ( som då alltså inte är samma som kast med liten ko *fniss* ...   ) och strunta i själva apporteringen !


Äsch, sa jag,  vi kan väl iaf chansa och se om jag ser nåt   så dum gjorde som tokig sa ..   och inte var det mycket som syntes av apporterna ( om alls nåt utom möjligen den i mitten ... ) men för att " säkra " la matte in ett vändkommando, som följdes av nytt vänsterkommando, och då fixade jag att hämta rätt apport = Återigen nöjd matte   !!



Det enda som var sig likt den här dan, var nog att fjörrdirigeringen som vanligt avlsutade den planmässiga övningen som  sista moment, och det skötte jag tydligen exemplariskt, för TL sa att jag inte hade rört mej ur fläcken ( mer än att göra skiftena förstås   ) så kontentan av det hela var  att matte var riktigt nöjd med att få ett kvitto på att jag inte fick hjärnsläpp trots för oss helt nytt upplägg   !!!



Efter en förträfflig lunch ägnades återstoden av dagen till " tjafs " som tex  

trestegsresonemang och / eller steglängd" ...   samt om vikten av att hålla sig på plankan  ...   !?!?


Fast vid det laget var ju lilla  jag nämligen mer än trött i mössan   , och överlämnade hela det "petiga" resonemanget åt matte, för tydligen hade hon  fått nåt om bakfoten, när det gällde just att backa ...    , så om ni ev ser nån som är ute och " torrgår " behöver ni inte ringa Ulleråker, för då är det antagligen bara min matte som är ute och balanserar på nån "låtsasplanka"    !!





Stort TACK till både Anna Jansson, som stod för det "praktiska upp-lägget" den här dan och även själv deltog med sin BC Kenta, åsså  Upplands-distriktets tävlingssektion som sponsrade det här kanonbra initiativet  !!


Nospuzz från mej och kram från min matte    !

// Lizzie 

 
 
Storolillnosarna m matte Kerstin

Storolillnosarna m matte Kerstin

8 juni 2010 19:23

Va duktig du är!!! :)))) Och vilken smart matte du har som tog chansen att testa.

Det där med trestegslängdsbackningen på planka fattade vi inte sååå himla mkt av, men matte mumlade om en mkt vag teori. För det där med att torrgå känner hon väl till.
T ex när hon bakom disken på jobbet (affär) plötsligt får för sig att gå igenom freestyle-program. Det måste se ganska märkligt ut, så hon passar på när det är "kund-fritt" - för säkerhets skull. :)

Glada svansviftningar med en nosgnugg per jycke.

http://www.storolillnos.dinstudio.se

 
Ingen bild

Marie med flock

8 juni 2010 21:03

Din matte kanske kan prova plankgången på bryggan vid träningen så kanske vi får se årets första bad....

 
Rusa-Busa

Rusa-Busa

8 juni 2010 21:53

Låter som en störtkul dag!!! Själv hade jag gärna farit omkring MELLAN ringarna och lekt jaktlekar etc när de andra hundarna springer fort i inkallningen, till rutan etc. Eller varför inte brotta ner och busa runt med någon när de står, ligger och står i fjärren? Låter ju så himla "tradigt" - kanske de behöver lite kul??? Vad vet jag....
Kram från "slampiga" Rusa-Busa som inviterar gammel-Tassa på lite kuttrasju alltsomoftast.... Och hon är ju inte sen att haka på den gamla tanten.... ;-)

http://annalenamedhundar.bloggproffs.se

 
Ingen bild

Rusa igen....

8 juni 2010 21:57

.... som naturligtvis menade även sittande i fjärren.... Även fast det naturligtvis är mer sportsligt att brotta ner någon från stående.... Hmmmm, ska klura lite på det....
Nosgnugg från höglöperskan Rusa

 
Ingen bild

Marie o Xit

8 juni 2010 22:10

Som blev ännu mer nyfiken efter att ha läst här... :)
Hur spännande lät inte det här då? och hur avis tror du min matte blev nu, Lizzie? ;) ;)
Hoppas vi får till ett litet snack på telefonen någon dag för nu vill vi veta mer... tyvärr har vi student den här veckan men när den är över så... =)
Kraaaaam från oss ♥

 
Ingen bild

Lena Olsson

8 juni 2010 22:40

Hejsan där uppe!!
Nu blev vi så avis såååååå....vad duktiga ni är!! Hoppas man kan få läsa om framfarter på SM....vore ju så häftigt med spaniels på SM! Ellerhur?!
Kram från Eskilstuna!!

 
Karin, Wilma och Miso

Karin, Wilma och Miso

9 juni 2010 09:18

Vad duktiga ni är! SM, SM, SM

Håller med en ovanstående talare om att plankgång på landgången kunde vara något intressant att testa :-) Säg till om ni har någon segling neråt inplanerad, så kanske vi kan utmana varandra på balansgång :-)

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Mirre

Mirre

9 juni 2010 10:30

Ohh låter ju heltoppen, vad roligt för er att bara halka in där. Det är ju jätte nyttig träning =D

Kramar

http://myflowergirl.blogg.se

 
Helena & co

Helena & co

9 juni 2010 20:18

Oj va ni e duktiga!!! Vi kommer och hejar på er på SM. Vi är helimpade av detta fantastiska superekipage! Kram

http://holmstorp.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Brollan

9 juni 2010 21:01

Ja vad ska katten var om inte bland hermeliner :-) FAst du börjar ju bli van att vistas bland eliten nu så varför inte ;-) Det händer verligen mycket roligt i ditt liv..Jag tar nog och flyttar till U-sala jag med för min matte är sååå tråkig. Jobbar och pluggar bara.
KRAM Brollan

 
Ingen bild

Trolla

10 juni 2010 17:05

"Hej det är Trolla
du vet *hon som kan bolla* ;=))
men min matte är vimsig och jag ber er kolla
håll reda på henne och noggrant sålla
för hon oreda i syber kan vålla
när hon på datorn ska scrolla
men för tävling ska vi nog hålla
och hoppas på noll nolla"
Kram och tack säger matte...och jag

 
lotta

lotta

10 juni 2010 20:27

heja heja...vi kommer såklart och hejar på er i karlstad ....håller verkligen tummarna för att ni kommer dit, och det låter ju onekligen som att ni platsar där. duktiga duktiga ni:D

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
lotta

lotta

10 juni 2010 21:16

oj då...jag skriver snabbare än vad jag tänker..;)jaja, vi kommer väl o hejar nästa år då;)mmm men han trodde nog att det skulle vara lättare än vad det var;) vi får se...hittils har ju inte poängen direkt vart skye high;)men nu är hon anmäld till 3 eller 4 st i juli iallafall:)

http://www.juniocola.bloggagratis.se

 
Karin, Wilma och Miso

Karin, Wilma och Miso

11 juni 2010 09:59

Jag tror säkert att man kan vara med fast man är spaniel. Jag är inte så bra på hur jaktspanieln arbetar. Men förutom stötandet så finns det väl många likheter i sökarbetet och apporteringen t ex.

Ta kontakt med henne och fråga, hon har bl a ett jaktinternat i Hälsingland i sommar. http://www.evaths.hundbenet.se/

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Karin, Wilma och Miso

Karin, Wilma och Miso

11 juni 2010 10:05

Jo och jag har aldrig kört dummysar med Miso, nästan aldrig kastat något eller låtit henne apportera något. Just nu tränar vi bara att gripa med fast grepp runt leksak. Och inte provat vilt med henne på flera månader. Jag var riktigt spänd på hur hon skulle agera. Och det var det som var så skönt med Eva att hon tog udden av alltihop. Hon menade att tar de inte fågeln nu så gör de säkert det sen. Väldigt avdramatiserat.

Den lilla labbetiken som först inte ville gå fram till fågeln började sen tugga på näbben, men då avbröt Eva direkt, utan några tillrättalägganden.

http://karinochwilma.bloggagratis.se

 
Arras o Aylaflocken

Arras o Aylaflocken

12 juni 2010 08:45

Det ser ju bra ut matten verkar ju nöjd med dina bravader i alla fall. Klart man blir trött i mössan efter en sådan bana. Ha det bra i helgen och veckan. Här börjar vi bättra oss nu.

http://www.hoffearras.se

 
Lotta

Lotta

12 juni 2010 09:04

WOW, vad ni är duktiga!!!!! Även jag ser fram emot ett ESS i SM :) Kalasbra är ni!!!!!
Hoppas ni har en skön helg, och att ni inte blåser bort! Fast det kanske inte blåser hos er...
KRAAAAAM

http://minflock.com

 
Susanne o Pebbels

Susanne o Pebbels

12 juni 2010 09:21

Ni är så duktiga, verkligen ett ekipage att se upp till!!!

http://hundtraningen.blogspot.com

 
Jessica

Jessica

12 juni 2010 12:37

Tycker "katten" verkar ha all rätt att bli bekväm bland hermelinerna, ni är ju så duktiga:)

Ha en skön helg!
Kram från oss:)

http://www.yrlabus.se

 
Lena med hundgäng

Lena med hundgäng

12 juni 2010 22:48

Wao!!! Ni är så otroooligt duktiga.. jag är imponerad och avis till tusen :) Håller ALLA tummar att ni kan bli ett av alla ekipage.. för tänk, tusan så häftigt med en spaniel i självaste SM!!!!!Önskar er VARMT lycka till vidare.... Kram i mängders, Lena, Atlaz o Ginger

http://www.gladiatorkillarna.se

 
Terese & Gus

Terese & Gus

14 juni 2010 19:18

Vilken dag!:) Tycker ni är så jäkla duktiga, kör hårt så att ni får köra SM, vi kommer stå i hejarklacken!!:) kram

http://www.brandwold.se

 
Karin, Wilma och Miso

Karin, Wilma och Miso

14 juni 2010 19:35

Jajamännsan, visst har vi ett doghouse på båten. Husse kallar det supstuga eftersom det hette så på M30 (fråga mig inte varför?!?). Vårt sittbrunnskapell är jättestort, säkert 4 meter långt och täcker in hela akterdäck. Där är det tydligen tänkt att jag och Miso ska ligga (ja, inte när vi seglar då). Ganska så perfekt för det brukar vara nära matbordet också ;-)

http://karinochwilma.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lizzie - 20 april 2016 18:30

 är nu efter tre år löst och priset "återfunnet", så alltså lika många år som jag hade erövrat det av Monika Jansson skänkta vandringspriset till Årets Lydnadshund ; lika många år tog det innan jag nu äntligen fått skriva in mej i rullorna.   All...

Av Lizzie - 3 februari 2016 13:09

Jag har ju haft synpunkter på att det bara är lilla Knasan ( Numera även kallad Blondie ;-) vilket då alltså inte beror på hennes hårfärg ...   ) som fått hänga med matte på kuliga saker   ... som tex vet jag att hon återigen ska få vara med på en Ni...

Av Lizzie - 22 januari 2016 19:37

I dag firar Lilla Knasan sin niomånadersdag .... och ska man sammanfatta de sju månader hon tillbringat hos oss, så kan man väl säga att det antagligen finns en anledning till att hon fortfarande inte fått nåt annat "namn" och att det kanske beror på...

Av Lizzie - 21 januari 2016 14:34

antar jag att han den där Kungen av Snö tyckte när han under nyårshelgen lassade ner en himla massa snö och kyla med för den delen ...    I vanlig ordning ville ju jag ha "stenkoll" på läget redan första dan det kommit ner lite mera vitt och ffa my...

Av Lizzie - 20 januari 2016 15:30

 kan man lugnt säga att den lilla Knasan tar sig fram, och eftersom det här med att skriva ikapp mest skulle handla om just hennes intåg i flocken så tar jag väl och bjuder på några rader till om henne då ...    Matte fick ju tidigt en förfrågan om...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Skapa flashcards