Lizzieonline ..

Alla inlägg den 15 januari 2009

Av Lizzie - 15 januari 2009 08:22


Aningen kryptisk rubrik kanske ni tycker, men saken är den att i går var matte och lyssnade på ett som hon tyckte kanonbra föredrag om fysträning för hund, och det var Springerklubben som hade ordnat så att Kjerstin Petterson, en av Ultunas sjukgymnaster höll ett väldans bra föredrag om fysträning för oss fyrfota, med framför allt betoning på  " hållbarhetsträning " för att undvika skaderisker !

Stort TACK till Springerklubben och RoseMarie som ordnat detta för våra mattar !




Att mattarna mer och mer verkar ha förstått vikten av även vi på fyra ben måste värmas upp före jobb verkar ju fler och ha förstått, men att nedvarvningen är väl så  viktig tycks visst inte ha nått fram lika bra !


Nåt som nog inte alla heller tänker på är att skritten är undervärderad som gångart för att främst stärka bakdelen, eftersom det är runt 60 % av belastningen som frambenen får ta, och det just är i skritt som bakdelen tränas mera .. *s* !


Det höjdes även ett varningens finger för att direkt " släppa fångarna loss det är vår " .. *s* och det spelade ingen roll om man så bodde mitt i skogen, för långsam uppvärmning genom samtliga gångarter, för att även bindväven skulle " hinna med " eftersom det tar mycket, mycket längre tid för den än för musklerna var nåt som Kjerstin P verkligen rekommenderade !


Sen fick matte svar på sin fundering om det är samma tumregel som gäller för oss, som för tvåbenta, nämligen att om en muskelgrupp tränats hårt, så bör den få vila i ca 48 timmar !!!!


Vila ja ... minst lika viktig är ju så klart återhämtningsfasen, och ska man dra mer paralleller med humansidan, så kan man nog säga precis som när det gäller utförsåkning .. = Avstå från sista åket .. :-) 


Alltså ju tröttare man är ; desto större skaderisk, och det gäller naturligtvis i ännu högre grad unga djur, som har om man så säger " mindre förstånd om att ta det lugnt " ..  eller som ju jag länge lixom rörde ihop det där med att jag var en fågelhund och trodde att det var samma sak som att jag kunde flyga .. :) !


Gissa hur många gånger min matte hade hjärtat i halsgropen ...  !?


Vad hade nu allt det här med rubriken att göra, kanske vän av ordning undrar, och då kan jag tala om att exakt den rubriken hade ett inlägg som jag skrev  ( i det som nu heter träningsdagboken ) den 25 september i fjol, och ids ni, så kan ni ju gå tillbaka till det datumet och läsa om hur jag och Minos försökte få våra mattar att just värma upp ... *s* !


Det gick så där kan jag bara säga som ett litet tips ..


Har´e gott !


PS Agilitybanebilden tog jag med bara för att Kjerstin P hade pratat om hur viktigt det är med att träna just balans och koordination på olika " sluttande och rörliga plan " ... ;) DS




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards